آساک دلان asakdelan

سازنده دستگاههای خردکن چند کاره -گندم وذرت غلات -چوب -کاه کلش و غیره

آساک دلان asakdelan

سازنده دستگاههای خردکن چند کاره -گندم وذرت غلات -چوب -کاه کلش و غیره

درمان تمام بیماریها با عسل

معجزه ترکیب عسل طبیعی و دارچین

عسل واژه ای عربی است که در فارسی به آن «انگبین» می گویند. گذشتگان آن را مظهر پاکی و خلوص و نشانه قدرت می دانستند و در یونان و روم باستان مظهر برکت، عشق و زیبایی بود و مالیات خود را براساس آن می پرداختند. زنبور برای تهیه عسل، شهد گل های مختلف را جمع آوری می کند. جالب است بدانید برای تولید هر کیلوگرم عسل، زنبور باید 2 میلیون بار روی گل ها بنشیند و شهد آن ها را جمع آوری کند. بنابراین تهیه عسل کار بسیار دشواری است و هر زنبور عسل در طول عمر 6 تا 8 هفته ای خود تنها یک قاشق مرباخوری از آن را تهیه می کند.
در کندوی زنبور نوعی عسل هم برای تغذیه ملکه تهیه می شود که «اکسیر طول عمر» نامیده می شود. از آن جا که عسل از شهد گل های مختلف تهیه می شود رنگ آن بستگی به گیاهی دارد که زنبور از آن تغذیه کرده است گذشته از آن شرایط آب و هوایی و جغرافیایی نیز در رنگ و بوی عسل تاثیر دارد. عسل با وجود شیرین بودن اگر به مقدار معینی مصرف شود، برای هر نوع بیماری از جمله دیابت موثر است.

فایده دارویی عسل و دارچین


١ ) درمان بیماری قلبی: مخلوطی از عسل و پودر دارچین را تهیه کنید و به جای مربا روی نان قرار دهید و به طور منظم در وعده صبحانه صرف کنید. این روش در کاهش کلسترول، جلوگیری از بروز حمله قلبی، تنفس راحت و تقویت ضربان قلب موثر است. بیماران مبتلا به حمله قلبی نیز با مصرف روزانه این مخلوط از حمله قلبی بعدی درامان خواهند بود. بررسی روی سالمندان در آمریکا و کانادا نشان داده است، با بالا رفتن سن شاهرگ های حیاتی و سیاهرگ ها خاصیت انعطاف پذیری خود را از دست می دهد. عسل و دارچین به شاهرگ ها و سیاهرگ ها قدرتی تازه می بخشد.
٢ ) از بین بردن اثر خارش نیش های حشرات: مخلوطی از یک سهم عسل، ٢ سهم آب ولرم و یک قاشق چای خوری پودر دارچین را روی قسمتی از بدن که احساس خارش می کنید، قرار دهید خارش و درد در عرض یک یا ٢ دقیقه فروکش خواهد کرد.
٣ ) درمان التهاب مفصل(آرتریت): روزانه، یک وعده صبح و یک وعده شب، مخلوطی از یک فنجان آب گرم، ٢ قاشق چای خوری عسل و یک قاشق چای خوری پودر دارچین مصرف شود. این مخلوط معجزه گر در صورت مصرف به طور منظم آرتریت های مزمن را نیز درمان می کند. بررسی های اخیر روی ٢٠٠ بیماری که قبل از صرف صبحانه از این مخلوط استفاده کردند نشان داد، ٧٣ نفر از آنان در عرض یک هفته کاملا از درد رهایی پیدا کردند و پس از یک ماه بیشتر افرادی که قادر به راه رفتن یا حرکت نبودند، بدون احساس هیچ دردی توانایی راه رفتن و تحرک خود را به دست آوردند.
٤ ) جلوگیری از ریزش مو: قبل از دوش گرفتن مخلوطی از مقداری روغن زیتون داغ، یک قاشق چای خوری عسل و یک قاشق پودر دارچین را به مدت ٥ تا ١٥ دقیقه روی سر قرار دهید و سپس آن را بشویید.
٥ ) از بین بردن عفونت مثانه: ٢ قاشق غذاخوری عسل به همراه یک قاشق چای خوری پودر دارچین را با مقداری آب ولرم حل کنید و آن را بنوشید. این روش باعث می شود که میکروب های مثانه از بین برود.
٦ ) درمان درد دندان: مخلوطی از یک قاشق چای خوری پودر دارچین و ٥ قاشق چای خوری عسل تهیه کنید و روی دندان خراب بمالید. این عمل را ٣ بار در روز تکرار کنید تا درد تسکین یابد.
٧ ) کاهش کلسترول: ٢ قاشق غذاخوری عسل را با ٣ قاشق چای خوری پودر دارچین در یک لیوان چای حل کنید و بنوشید. این کار میزان کلسترول خون را طی ٢ ساعت به ١٠ درصد کاهش می دهد.
٨ ) درمان سرماخوردگی: به مدت ٣ روز از مخلوط یک قاشق غذاخوری عسل با یک چهارم قاشق چای خوری پودر دارچین استفاده کنید. این روش برای درمان سرفه مزمن و سرماخوردگی و سینوزیت به کار می رود.
٩ ) درمان ناباروری: برای برطرف کردن این مشکل، به مردان توصیه می شود ٢ قاشق غذاخوری عسل را قبل از خواب میل کنند. در کشورهای چین، ژاپن و خاوردور که با مشکل ناباروری مواجه اند، در طول روز مخلوطی از مقداری پودر دارچین و یک دوم قاشق چای خوری عسل را به طور مرتب روی لثه و داخل دهان خود قرار می دهند تا مخلوط حاصل از طریق بزاق وارد بدن شود. زوجی که مدت ١٤ سال بچه دار نمی شدند با شروع مصرف عسل و دارچین پس از مدت کوتاهی صاحب دوقلو شدند.
١٠ ) درد معده: مصرف عسل و پودر دارچین علاوه بر درمان درد و نفخ معده، زخم معده را نیز درمان می کند.
١١ ) تقویت سیستم ایمنی: استفاده روزانه از عسل و پودر دارچین سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و بدن را از حمله باکتری و ویروس محافظت می کند. دانشمندان دریافتند که عسل دارای مقدار زیادی ویتامین و آهن است. مصرف مداوم عسل گلبول های سفید خون را تقویت می کند تا بتواند با باکتری ها و بیماری های ویروسی مقابله کند.
١٢ ) برطرف کردن سوء هاضمه: قبل از هر وعده غذا، پودر دارچین را روی ٢ قاشق غذاخوری عسل بریزید و میل کنید تا از ترشح اضافی اسید معده رهایی پیدا کنید زیرا این مخلوط غذاهای سنگین را به راحتی هضم می کند.
١٣ ) جلوگیری از آنفلوآنزا: دانشمندی در اسپانیا ثابت کرده که مخلوط عسل و دارچین دارای مواد مفید طبیعی است که از میکروب های آنفلوآنزا و سرماخوردگی جلوگیری به عمل می آورد
١٤ ) افزایش طول عمر: مصرف دائم و مرتب عسل و پودر دارچین مانع پیری زودرس می شود. مخلوطی از ٤ قاشق چای خوری عسل، یک قاشق چای خوری پودر دارچین و ٣ فنجان آب گرم را با هم بجوشانید. سپس مخلوط به دست آمده را ٣ الی ٤ بار در روز به مقدار یک چهارم فنجان میل کنید. این مخلوط علاوه بر طراوت بخشیدن و نرم نگه داشتن پوست از پیری زودرس نیز جلوگیری می کند.
١٥) برطرف کردن جوش صورت: قبل از خواب مخلوط ٣ قاشق غذاخوری عسل و ١ قاشق چای خوری دارچین را روی جوش ها قرار دهید و روز بعد با آب ولرم بشویید. تکرار روزانه این کار به مدت ٢ هفته، جوش ها را از بین می برد.
١٦ ) درمان عفونت های پوستی: قرار دادن مخلوطی به مقدار مساوی از عسل و پودر دارچین روی قسمت های مختلف پوست، عفونت های پوستی و اگزما را نیز درمان می کند.
١٧ ) درمان سرطان: تحقیقات جدید انجام گرفته در ژاپن و استرالیا نشان داده، سرطان های پیشرفته معده و استخوان به طور موفقیت آمیزی درمان شده است. بیماران مبتلا به این سرطان ها ٣ بار در روز و به مدت ٣ ماه یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق چای خوری دارچین را مخلوط و مصرف می کنند.
١٨ ) از بین بردن خستگی مفرط: مصرف نصف قاشق غذاخوری عسل و مقداری پودر دارچین در یک لیوان آب اول صبح و بعد از ظهر که بدن با افت نشاط روبه رو است طی یک هفته نیروی حیاتی بدن را افزایش می دهد.
١٩ ) از بین بردن بوی بد دهان: شما می توانید پس از بیدار شدن از خواب با محلولی از یک قاشق چای خوری عسل، مقداری پودر دارچین و آب گرم غرغره کنید تا در طول روز مشکل بوی بد دهان را نداشته باشید.
٢٠ ) مشکل شنوایی: مصرف روزانه مقدار مساوی از عسل و پودر دارچین در صبح و شب مشکل شنوایی را برطرف می کند.

شایان ذکر است، عسل مورد مصرف باید خام و پاستوریزه نشده باشد. زیرا که آنزیم های لازم به هنگام عمل پاستوریزه به علت حرارت دیدن از بین می رود.


 

 

 

عسل و کلیه

حضرت محمد(ص) فرمودند: هر کس میخواهد شفا پیدا کند باید صبح ناشتا عسل را با اب باران مخلوط کرده و بنوشد.

نیوهل محقق روسی در سال ۱۸۱۳ به این نتیجه رسید که در بیماران کلیوی عسل بهترین ضدعفونی کننده مجاری ادرار به شمار می اید و ان پادزهر خوبی برای سموم مختلف میباشد. اگر مخلوط با اب باران یا اب مقطر تغذیه شود باعث زیاد شدن ادرار. رفع تشنگی و خرد شدن سنگ های کلیه و مثانه میگردد.

در کتابهای مختلف پزشکی راجع به اثر عسل در بیماریهای کلیوی اشاره شده است و ان را به ویژه در کاهش شدت درد توصیه میکنند و علت ان این است که در عسل حاوی مقدار ناچیزی پروتئین است و تقریبا فاقد نمک می باشد. این دو ماده نقش مخالفی در عوارض کلیوی دارند.عسل را با خیسانده گیاهان دارویی میخورند. پزشکان عسل را با جوشانده نسترن (۳۰ گرم میوه نسترن در یک لیتر اب ) با عصاره ترب سیاه (یک فنجان در روز) و در مورد رفع سنگ کلیه مصرف عسل را با روغن زیتون و اب لیمو (یک قاشق سوپ خوری ) ۳ بار در روز توصیه میکنند.

قندهای موجود در عسل بیشتر از نمک تغذیه شده . ورم های فیستولی لوله های ادراری را از بین میبرد. پژوهشگران معتقدند که عسل مستقیما روی کلیه اثر کرده و غیر مستقیم ادرار را زیاد میکند و با تغذیه ۱۰۰ گرم و سپس ۵۰ گرم عسل در روز رنگ ادرار روشن میشود و باسیل ها (میکروبهای زیان بخش) از بین میروند و عسل تیره را بیشتر سفارش میکنند. اگر چه عسل را به عنوان وسیله پیشگیری در بیماریهای کلیوی توصیه میکنند با وجود این لازم است که از لحاظ مقدار با نظر و تجویز پزشک مصرف شود.

عسل و دندان

قندهای عسل با شیرینی فراوانی که دارند به دندانها هیچ صدمه نزده بلکه میتواند انها را سفید و لثه ها را محم سازد. پروفسور واکسور گستوف عقیده دارد چنانچه شکر مدتی در دهان بماند به وسیله باکتری تجزیه شده و موجب ایجاد اسید لاکتیک در دهان مینماید که برای دندانها مضر است. ولی عسل بر خلاف شکر چون دارای یک نوع انتی بیوتیک طبیعی است هیچ گونه اسیدی در دهان تولید نکرده و دندانها را ضد عفونی مینماید. به همین جهت مصرف ان برای دندان ها )مخصوصا اطفال( نه تنها هیچ ضرری نداشته بلکه مفید نیز میباشد.

مک لدان پزوهشگر امریکایی معتقد است که چای حاوی فلورین بوده و داروی موثر جلوگیری از فساد دندان میباشد.مشروط بر اینکه با عسل نوشیده شود. اگر چای با قند یا شکر نوشیده شود این خاصیت از بین میرود. به همین دلیل است که اکثر دانشمندان روسی از جمله راف شیرین کردن چای با عسل را به جای قند توصیه میکند .

فیلیپس محقق امریکایی معتقد است که دادن یک قاشق چای خوری عسل به کودکان در شیشه انها مانع پوسیدگی دندانهای انها میشود.

جهت محکم نمودن لثه ها عسل را با سرکه انگور مخلوط کرده و بر لثه ها می مالند و ماساز میدهند. تکرار این عمل چند بار در روز چرک لثه ها را زایل و گوشت به مرور ترمیم میابد.

عسل در درمان ضعف اعصاب

حضرت محمد (ص) فرمودند:" که خوردن عسل .استعامال بوی خوش . سوارکاری و نگاه کردن به سبزه نشاط آور است."

میدانیم که مردم مدت ها به طور معمول عسل را از نظر بهبود بخشی دستگاه عصبی مصرف میکردند.حتی مشاهدات بالینی هم ثابت کرده است که عسل برای اعصاب مفید میباشد.

پروفسور بوگولپوف و کیسوا بیمار مبتلا به داء الرقص (انقباض تشنج آور ماهیچه ها) را با مصرف عسل تحت معالجه قرار دادند و بعد از ۳ هفته در مان (بدون استفاده از تجویز داروهای دیگر ) نتایج به دست آمده بسیار خوب بود. خواب بیماران طبیعی شد. دیگر سردردی وجود نداشت. حالت ناتوانی و عصبی در بیماران کاهش یافت و بیماران نیرو گرفتند.

در مورد برخی بیماریهای دستگاه عصبی مرکزی . میتوان عسل غنی شده از ویتامین را توصیه کرد که حاوی اسید گلوتامیک هستند. اگر چه مزه اش ناخوش آیند و قی آور است در صورتی که با عسل مخلوط شود اثر نامطلوب آن از بین خواهد رفت و اثر درمانی آن عسل نیز که با اسید مذکور مخلوط شده موثرتر و سودمند تر خواهد بود.

کاربرد عسل در درمان بیماریها

عسل و بیماری قلبی

رسول اکرم (ص) فرموده اند: "بهترین نوشیدنیها عسل است که به قلب نشاط میبخشد و سینه را گرم میسازد و به قوه حافظه کمک میکند."

ثابت شده است که عسل به علت داشتن گلوکز زیاد که سهل التجزیه و انرژی زاست تاثیر بیار مهمی روی عضلات قلب در انواع مختلف بیماریهای قلبی دارد. طرفی باعث تحریک و تقویت قلب و هم چنین باعث گشاد شدن رگ ها شده و جریان خون را درون شریان های انشعابی افزایش میدهد از طرف دیگر سبب بهبود وضع فشار مایعات بدن شده و فشار خون را تنظیم و از سکته قلبی جلوگیری مینماید.

بنا به گفته پرفسور گولومپ اگر بیماران قلبی روزانه ۵۰ الی ۱۴۰ گرم عسل به مدت ۲ ماه مصرف نمایند در انها بهبودی حاصل خواهد شد و ترکیبات خونشان به حالت عادی بازگشته و مقدار هموگلبین خون افزایش میابد و ضربان قلب نیز متعادل میگردد.

دکتر جـ -ن توماس در مقاله ای در نشریه lanent میگوید:(( در موارد ضعف قلب مشاهده شده است که عسل میتواند تاثیر زیادی در بازگرداندن فعالیت قلب و زنده نگهداشتن بیماران داشته باشد.)) قلب نوعی عضله است و مانند تمام عضلات دیگر به وسیله عسل  بر انگیخته شده و انرژی مورد نیاز عضله خسته شده اش را تامین میکند.

شیمرت از عسل برای تقویت قلب پس از انجام یک عمل جراحی سخت نام برده است و ان را روی ۲۶ بیمار مبتلا به آنژین دوپواترین (۱۰ میلی گرم در روز ) تزریق کرده و دگرگونی و بهبودی حالت کلی انها بسیار خشنود کننده بوده است.

زایس با تزریق عسل در قلب یک بیمار هفتاد ساله که اعضای پایین کالبد او ورم کرده بود نتایج خوبی بدست اورد.

متس نیز ۱۰ میلی گرم عسل را به مدت ۱۲ روز طی اختلاف هر چهار روز یک بار همراه با strophantine

به بیماران قلبی تزریق نموده و نتایج سودمندی به دست اورده است. این روش درمانی در مورد ضعف قلب ناشی از مسمومیت و نیز آثار پس از بیماریهای تیفوس و دیفتری به کار رفته و نتایج خوبی داشته است.

لونارد به بیاران قلبی که از بیخوابی رنج میبرند یک لیوان شربت عسل ولرم (عسل محلول در آب )پیش از خوابیدن و شب هنگام توصیه میکند.

خوردن عسل تپش قلب را تنظیم میکند .تهران:پایگاه اینترنتی بهداشت پژروهشگران نوشته است خوردن عسل یکی از بهترین راه های درمان تپش قلب است و بهترین روش درمانی ان خوردن یک لیوان آب ولرم و یک قاشق عسل و نصف لیمو ترش قبل از خوابیدن است.

عسل و حافظه

رسول اکرم (ص) فرمودند: " عسل مایعی است که به قوه حافظه کمک میکند. هر کس که میخواهد حافظه اش زیاد شود باید عسل بخورد"

دانشمندان آمریکایی به تازگی دست به آزمایشهای جالبی زده اند . آنها در یک نوبت به افراد مسن از نوشابه هایی که با گلوکز شیرین شده بود و در نوبت دیگر از نوشابه هایی که با ساخارین شیرین شده بودند. استفاده کردند. این محققان برای ازمایشهای حافظه این افراد یک سری تست های روانی درباره حافظه . به انها محول کردند و به وسیله این تست ها پارامتر های حافظه انها را اندازه گیری کردند. نتیجه این ازمایشها معلوم کرد هنگامی که افراد به جای نوشابه های ساخارینی از نوشابه های حاوی گلوکز استفاده میکنند . در انجام تست های حافظه موفق تر هستند .بخصوص در زمینه به خاطر سپردن لغات موفقیت آنها چشمگیر است.

از طرفی ویتامین d موجود در عسل اعمال بین کلسیم و فسفر را تنظیم میکند و در نتیجه اعصاب کار خود را خوب انجام میدهد. اعصابی که با یونهای کلسیم و فسفر همبستگی دارند. امروزه معلوم شده است تمام نقاط انها نگهدارنده حافظه میباشند. از نظر علمی صمغ موجود در عسل نمیگذارد جدار عروق سفت شود و حالت الاستیسیته خود را از دست بدهدو جدار عروق را نرم نگه میدارد و در نتیجه مواد غذایی بهتر به مغز و اعصاب میرسد و مطالب بهتر در حافظه می ماند و کمتر به دست فراموشی سپرده میشود. ازسوی دیگر عسل دارای مقدار فراوانی گلوکز است.دانشمند عسل شناس هوماد در صد مواد شیره عسلی اسپرس را با عسل فراهم شده از اسپرس چنین مقایسه کرده است.

 

عسل وحساسیت (آلرزی)

بعضی افراد نسبت به عسل حسایت دارند و خوردن آن باعث خشکی دهان. تنگی نفس. اسهال خونی و حتی بعضی از بیماریهای پوستی میگردد. آنها نباید حتی به مقدار بسیار کم هم عسل تغذیه نمایند. کودکان بیشتر به عسل حساسیت داشته و در صورت عدم سازش با آنها باید از مصرف آن خود داری کرد.

گیاهان موثر بر بیماریهای زنان

درمان زخم های رحم و قطع خونریزی

عسل را با انجیر شیاف درست کنید با ارچه شمی جهت زخم های رحم و قطع خونریزی نافع است.

مشکوک به باردار بودن

هر گاه زنی هنگام عقب افتادن عادت ماهانه مشکوک است که باردار است یا خیر؟ چنانچه مقداری عسل طبیعی را در آب حل کرده و ناشتا میل نمایند اگر باعث مغص گردد آن بیانگر باردار بودن میباشد در غیر اینصورت او حامله نمی باشد.( مغض یعنی درد شکم و روده ها بدون اینکه یبوست باشد و موادی در امعاء حبس شده باشد.)

تسکین درد رحم و زایمان

خوردن پودر سیاهدانه مخلوط یا عسل تسکین دهنده درد رحم و زایمان است .

طریقه مصرف: یک قاشق چای خوری پودر سیاهدانه را در یک استکان عسل مخلوط نموده و روزی سه قاشق چای خوری میل نمایید.

درمان باز شدن عادت ماهانه

در مورد بسته شدن و بند آمدن قاعدگی ( درصورتی که مربوط به حاملگی نباشد ) عسل را با پودر بادام تلخ شیاف درست کرده و مورد استفاده قرار دهید عادت ماهانه ظاهر میشود . خوردن تباشیر با عسل باعث باز شدن حیض میگردد.

دفع جنین مرده ازشکم

الف: ۱۰ الی ۱۵ گرم عصاره پیاز نرگس همراه با یک لیوان شربت عسل اگر به زن باردار خورانده شود بچه مرده را از رحم خارج میسازد.

ب: در زمان قدیم نیم مثقال کندر سفید را میکوبیدند و با عسل مخلوط میکردند و ناشتا به زائو می خوراندند جنین مرده خارج میشد. امروز با پیشرفت علم طب این کار بوسیله عمل جراحی امکان پذیر شده است .

توجه: روشهای درمان فقط به عهده پزشک معالج میباشد و به هیچ وجه توصیه نمیشود.

آسان نمودن زایمان

رویز معتقد است به زنان بار داری که کار میکنند باید برای اسان نمودن زایمان نعناع دم کرده همراه با عسل داده شود .

طریقه مصرف: دو قاشق غذاخوری نعناع خشک را در یک لیتر آب دم کرده و روزی سه استکان میل نمایید.


گیاهان موثر بر بیماریهای گوش
درمان دمل داخل گوش

برگ درخت گل سرخ را جوشانده و با عسل خالص مخلوط کرده و روزی چند بار هر بار دو قطره در گوش بچکانید.

درمان بند آمدن چرک گوش
برگ درخت زیتون را سایییده با عسل مخلوط کرده در گوش بگذارید چرک بند میاید.
درمان درد گوش

روش های درمان

الف: آب انار را جوشانده با عسل مخلوط نموده در اطراف گوش بمالید.
ب: نعناع تازه را کوبیده و آب آن را بگیرید و با عسل مخلوط نموده روزی 3 بار هر بار 2 قطره در گوش بچکانید.
ج: رب انار را با عسل مخلوط نموده ودر گوش بچکانید جهت تسکین درد گوش موثر می باشد

گیاهان موثر بر بیماریهای حلق(درمان انواع سرفه ها )

درمان انواع سرفه ها
سرفه های معمولی
روش های درمان
الف: متخصصین رزیم درمانی کشورمان . جوشانده سبوس گندم را مخلوط با عسل برای درمان سرفه و زکام های سخت توصیه می کنند.
ب: روزی سه قاشق غذاخوری عسل بعد از غذا جهت رفع سرفه های سخت و گلو درد موثر واقع میشود.
ج: آب پیاز یک استکان . عسل دو استکان . خوب مخلوط کنید و روزی 4 قاشق غذاخوری بعد از غذا میل نماییدجهت رفع سرفه و گرفتگی صدا موثر است.
د:محققین کشورمان عصاره گل ختمی را همراه عسل برای نرم کردن سینه و تسکین سرخه موثر دانسته اند.
سیاه سرفه
روشهای درمان
الف: آب پیاز را با عسل به نسبت مساوی مخلوط نموده هر روز سه بار به میزان یک قاشق مربا خوری میل نمایید و تا درمان کامل ادامه دهید. جهت درمان سیاه سرفه . گلو درد و گرفتگی صدا موثر واقع میشود.
ب: روزی سه قاشق غذا خوری عسل بعد از غذا میل نمایید.

سرفه های مزمن
روشهای درمان

الف: 50 گرم مغز بادام را با 250 گرم عسل مخلوط و صبح ها یک قاشق غذاخوری بعد از صبحانه میل نمایید باعث تسکین میشود.

ب: به عقیده ابو علی سینا عسل آمیخته با فندق بهترین دارو برای سینه درد مزمن بوده و موجب خروج اخلاط می گردد.

طریقه مصرف : مانند بند الف 50 گرم فندق با 250 گرم عسل می باشد.
ج : تغذیه آب هندوانه با عسل بسیار مفید بوده و خلط آور نیز می باشد.

سرفه های سخت
روش های درمان

الف: 30 گرم گل بنفشه معطر را به مدت 10 دقیقه در یک لیتر آب دم نموده و صاف کرده آن را با عسل روزی 2 الی 3 فنجان بنوشید.
ب: راف یک قاشق غذاخوری عصاره پیاز مخلوط با عسل را هر روز چند بار برای سرفه های سخت توصیه میکند .

ج: در تمام عوارض ریوی و سرفه های شدید 250 گرم گل کلم در یک لیتر آب بجوشانید و هم وزن آن عسل به آن اضافه کنید این مخلوط بسیار عالی و نرم کنننده سینه است ( مقدار مصرف 2 یا 3 استکان بعد از غذا ).

درمان گلو درد
روش های درمان
الف: خوردن 5 الی 6 عدد انجیر با یک قاشق غذاخوری عسل جهت درد گلو نافع است
ب: برای رفع گلو درد . آنزین و آفت چندین بار در روز آب لیمو مخلوط با آب گرم و عسل غره غره نمایید.
ج: شربت آب هندوانه با عسل روزی سه لیوان خلط آور است و برای در مان گلو درد و سرفه بسیار مفید است.

د: مغز بادام و فندق از هر کدام 50 گرم . عسل 250 گرم . روزی سه قاشق غذا خوری میل نمایید و تا درمان کامل ادامه دهید . درمان سرفه های ساده و کهنه و مزمن و خروج اخلاط سینه است.

                                                      

درمان یبوست
خاصیت ملین بودن عسل از دیر باز شناخته شده است و غیر قابل انکار است . کسانی که دارای یبوست هستند بهتر است به جای شکر سفید از عسل یا شکر خام استفاده نمایند. عسل یک ملین بوده و به مخاط روده آسیب نمی رساند . بنابراین می توان از سنین کودکی مورد استفاده قرار گیرد.

 

از طرف دیگر عسل مسهل ساده و سبکی است که نقش بسیار سازندهای در رفع یبوست ساده و کهنه دارد لوتینگر معتقد است که این حالت در مان مسهلی عسل که از سوی پزوهشگر دیگری به نام هیپوکرات تایید گردیده است. جوش ها و بهم ریختگی معده (غلیان و هیجان ) را نیز بر طرف می سازد و سر انجام بر آن است که عسل یک ماده فراگیر و گراما بخش است.
به عقیده متخصصین رزیم درمانی کشو رمان مصرف جوشانده سبوس گندم همراه با عسل بهترین دارو برای افراد مبتلا به یبوست است که هم سهل الهضم و هم سهلالتجزیه می باشد.


سایر روشهای درمان
الف: 15 الی 20 گرم شنبلیله را در یک لیتر آب دم کرده و صاف کرده آن را با 250 گرم عسل مخلوط نموده و روزی سه فنجان قبل از غذا میل نمایید.
ب: 20 الی 40 گرم میوه تازه آقطی (یاس کبود) را در یک لیتر آب یا شیر مخلوط کنید و ده دقیقه بجوشانید و پس از صاف کردن با 250 گرم عسل شیرین نموده صبح ناشتا به فاصله نیم ساعت هر بار یک لیوان در دو یا سه مرحله از آن بنوشید.
ج: خوردن شیر و عسل روزی دو لیوان علاوه بر خواص فوق العاده ای که دارد برای رفع یبوست هم بسیار نافع است و خوردن یک قاشق مربا خوری یا غذا خوری عسل هم بعد از هر وعده غذا برای جلوگیری از یبوست بسیار موثر میباشد


اسهال ساده (دیسانتری)
روشهای درمان
الف:پوست. گوشت و هسته انگور را کوبیده با هم وزن خود عسل مخلوط نموده و روزی سه قاشق غذاخوری مصرف نمایید ان برای درمان اسهال خونی بسیار نافع است .
ب: بقراط حکیم خوردن کلم ÷خته با عسل را در رفع دیسانتری موثر میداند.


درمان استسقاء (آب آوردگی)
سرکه که در آن اندکی ماذیون خیسانده باشند مخلوط با عسل جهت استسقاء مفید است


ترک اعتیاد
معتادان به تریاک و مواد مخدر می توانند جهت ترک اعتیاد دانه های اسپند را بو داده و بعد کوبیده با عسل مخلوط کرده . میل نمایند.


درمان مسمومیت
خوردن مخلوطی از شوید (شبیت. شویگران ) و عسل مسمومیت را درمان و در صورت مداومت ایجاد استفراغ می نماید.

کسی که با تریاک مسموم شده باشد قبل از خارج شدن از معده او می توان مقداری عسل را در آب گرم حل نموده و به او بخورانید و او را وادار به استفراغ نمود . تریاک از معده او خارج شده و از خطر سم رهایی می یابد.

خوردن تره با عسل پاد زهر سموم مخصوصا مسمومیت های غذایی است

درمان انواع کرم

الف:دو کیلو کلم قرمز را خرد کرده و اب ان را بگیرید و هم وزن ان عسل مخلوط کنید. س÷س ان را جوشانده تا به صورت شربت غلیظی در اید کف ان را گرفته و بگذارید سرد شود. روزی سه بار هر بار یک قاشق غذا خوری میل نمایید تغذیه ان هر نوع کرمی را بر طرف و دفع می نماید .پب:در درمان کرم های روده .لیمویی را با پوست و گوشت و دانه های ان له نموده و به مدت 2 ساعت در یک لیوان شربت عسل بخیسانید سپس صاف کرده و قبل از خواب بنوشید.

ج: اگر بچه ای کرمک دارد تخم لیموی له شده را با هم وزن ان عسل مخلوط نموده و قبل از صبحانه یک قاشق چای خوری به او بدهید.

درمان دردهای ÷راکنده در شکم

زنیان 10 گرم . بادیان 10 گرم . تخم کرفس 15 گرم . همه را نرم کوبیده و با 250 گرم عسل مخلوط نمایید و روزی چهار قاشق مربا خوری بعد از غذا میل نمایید.

تمایل به گل خوردن

این تمایل بیشتر در زنان باردار دیده میشود و در اطفال هم گل خوردن شایع است و باید هر چه زودتر درمان شود زیرا به کم خونی انها منجر خواهد شد.

روشهای درمان

الف: نمک 5 گرم . تخم شوید 10 گرم . تخم ترب 10 گرم . همه را بزم کوبیده و با 250 گرم عسل مخلوط نمایید و روزانه یک قاشق مربا خوری بعد از غذا میل نمایید.

ب: 5 گرم ÷ودر تخم کرفس را با یک استکان عسل مخلوط نموده و روزی سه وعده و هر وعده یک قاشق غذا خوری مخلوط را همراه با یک لیوان شربت عسل بنوشید.

نوجه :ک برای کودکان نصف قاشق چای خوری استفاده شود.

درمان انگل های دستگاه گوارش

کرم اسکاریس

۸گرم پودر گل بو مادران را با ۱۰۰ گرم عسل مخلوط کرده و یک قاشق غذاخوری قبل از صبحانه میل نمایید ان کشنده کرم اسکاریس و بعضیاز انگل های دستگاه گوارش بوده و سبب مرگ و دفع انها میگردد.

کرم کدو

روش های درمان

بزرگسالان

الف: ۵۰ تا ۱۰۰ گرم تخم کدو را کوبیده و با ۲۰۰ گرم عسل مخلوط نموده و صبح ناشتا یک قاشق غذاخوری میل نمایید.

ب: مقداری پونه را کوبیده اب ان را بگیرید و با عسل و نمک مخلوط کنید جهت دفع کرم کدو نافع است

خردسالان

الف: ۲۵ الی ۵۰ گرم مغز تازه تخم کدو را کوبیده  وهم وزن ان عسل اضافه نموده و خوب مخلوط کنید و یک قاشق چای خوری قبل از خواب به کودکان بدهید.

ب: دو حبه سیر را در یک لیوان شیر جوشانده و با عسل شیرین کنید و این جوشانده خوش طعم را قبل از خواب به طفل بدهید تا کرم دفع شود.

درمان آسم (تنگی نفس)

گیاهان موثر بر بیماریهای ریوی

درمان برونشیت ( ذات الریه. سینه پهلو.)

روش های درمان

الف: مقداری شنبلیله را پخته و همراه با عسل روزی سه قاشق غذاخوری میل نمایید.

ب: صبح و ظهر و شب هر دفعه یک قاشق غذاخوری آب ترب با عسل میل نمایید.

ج: مقدار مساوی عسل را با آب لیمو مخلوط کرده بنوشید.

د:تخم شنبلیله 10 گرم . مویز 20 دانه. نمبر هندی 20 گرم (بدون هسته) . انجیر 15 عدد. همه را نرم کوبیده با 250 گرم عسل مخلوط نمایید و روزی سه قاشق مربا خوری از آن میل نمایید.

 

 

درمان آسم (تنگی نفس)

روش های درمان

الف: 60 گرم ریشه سنبل الطیب را در یک لیتر آب گرم بریزید سپس ان را به مدت  12 ساعت به حالت خود بگذارید بعد ان را صاف نموده با 250 گرم عسل مخلوط کنید و قبل از هر وعده غذا یک فنجان از آن را بنوشید.

ب: لعاب بادرنجویه (حشیشه النحل) مخلوط با عسل برای تنفس تنگی مفید است.

ج: شلغم را رنده نموده و با مقدار مساوی عسل مخلوط  و روزی سه قاشق غذاخوری بعد از غذا میل نمایید. در معالجه سیاه سرفه و آسم مفید می باشد.

 

 

استنشاق عسل

استنشاق عسل به صورت بخور از دیر زمان معمول بوده و نتایج درخشان درمان و روش حاصل در کتاب ها آمده است . از جمله به بررسی مشاهدات کیزل اشتاین روی 20 بیمار که مبتلا به تحلیل رفتگی مجاری بالایی دستگاه تنفس در حین تکامل فردی شدند. می پردازیم . نامبرده به جای گرد معمولی در استنشاق محلول 10 در صد عسل استفاده کرد.

مدت هر جلسه 5 دقیقه بود. بین 20 بیمار تحت درمان فقط دو بیمار بهبود نیافت. باید توجه داشت که بیماران مزبور مدت ها با روش معمول تحت درمان بودند اما بهبودی محسوی نمی شد.

 

با استنشاق محلول عسلی که حاوی 10 و 50 در صد ویتامین های a. b. c. بودند نتیجه درمان قابل ملاحظه بود و به زودی تمام بیماران درمان یافتند. استنشاق عسل بر مخاط بینی و گلو و همچنین روی خانه های ششی (ریوی) اثر میکند و از آنجا به خون می رود . به دین ترتیب به نظر میرسد بخور موجب از بین رفتن باکتری های موضعی و به طور کلی تقویت بدن میشود.

 

توجه : درمان به وسیله استنشاق را می توان زیر نظر پزشک معالج ادامه داد.

در مان سستی کمر و جهت ازدیاد نطفه

 

در مان سستی کمر

الف: روزی یک زرده تخم مرغ را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط نموده ودر لیوان انقدر به هم بزنید تا مانند خمیر شود آن را صبح ناشتا میل نمایید.

ب: تخم مرغ و خرما را در روغن زیتون سرخ کرده و عسل به آن افزوده شود و میل نمایید.

ج: حلوای نرم که از عسل و آرد گندم و زعفران تهیه شود بسیار نافع است.

د:عود صلیب (احمد و محمود) دو دانه که تقریبا به وزن 40 گرم باشد بجوشانید و پس از صاف کردن با 250 گرم عسل مخلوط کرده روزی یک قاشق غذاخوری صبح ناشتا و شب قبل از خواب میل نمایید . آن بسیار موثر خواهد بود.

 

جهت ازدیاد نطفه

حضرت علی(ع) می فرماید:شیر و عسل مواد حیاتی را در نطفه تقویت می کند.. آنان که از نعمت فرزند محرومند سزاوار است از شیر و عسل آمیخته بهم بنوشند.

 

خوردن آب پیاز با عسل به نسبت 1به 2 در وقت خواب یک داروی ساده و بینظیر در ازدیاد نطفه است.

طریقه مصرف: یک استکان آب و پوره پیاز . 2 استکان عسل را باهم مخلوط و روزی سه قاشق غذاخوری میل نمایید.

درمان تقویت معده

روش های درمان

الف: با آرد گندوم و عسل و زعفران حلوا درست نموده و میل نمایید.

ب: ریشه و برگ تازه کرفس را کوبیده و با مقدار کافی عسل مخلوط نموده و روزی سه بار هر وعده یک قاشق مربا خوری بعد از غذا میل نمایید .

ج: شیر و عسل برای معده بسیار نافع است و روده ها را نرم میکند. به سالمندان توصیه میشود اگر میخواهند شیر در معده آنها سریع تر هضم شود با عسل میل نمایند.

 

درمان زخم معده

روش های درمان

الف: انجیر و عسل را به نسبت مساوی مخلوط نموده و میل نمایید بسیار نافع است.

ب: 20 گرم برگ و ریشه کاسنی را در یک لیتر آب بجوشانید و صاف کرده آن را با عسل صبح ناشتا دو فنجان میل نمایید.

ج: هر روز صبح ناشتا یک قاشق غذاخوری عسل میل نمایید.

 

درمان درد معده

امام صادق (ع) فرموده است" خوردن عسل با آب گرم درد معده را برطرف میکند."

هنریش و رویز در کاوشهای خود در سالهای مختلف عسل را برای درمان دردهای معده مفید دانسته اند.

 

درمان نفخ معده

امام صادق (ع) "خوردن عسل با سیاه دانه جهت رفع گازهای شکم (نفخ معده) مفید است"

 

روشهای درمان

الف: کره و عسل برای نفخ معده مفید است.

ب: یک قاشق چای خوری پودر زنیان را با یک استکان عسل مخلوط نموده و بعد از هر وعده غذا یک قاشق چای خوری میل نمایید.

ج: تخم کرفس 15 گرم . بادیان (رازیانه) 10 گرم . زنیان 10 گرم . همه را نرم کوبیده و با 250 گرم عسل مخلوط نمایید و روزی سه قاشق مربا خوری بعد از غذا میل نمایید.

 

درمان ترش کردن معده

در موقع ترش کردن معده و باد گلو (آروغ زدن ) و بدون اراده آب از دهان جاری شدن که از علایم سردی معده است جهت معالجه باید تا بهبودی کامل صبح ناشتا به میزان یک قاشق مربا خوری عسل میل نمایید.

 

درمان آروغ  زدن (سکسکه)

روش های درمان

الف: فلفل سیاه نیم مثقال. زنجبیل نیم مثقال. سراب یک مثقال . گل ارمنی یک مثقال . همه را نرم کوبیده و با یک استکان عسل مخلوط و روزی سه قاشق چای خوری میل نمایید.

روزی یک قاشق چای خوری میل نمایید و پس از بهبودی مصرف را قطع کنید.

 

درمان ورم معده

سه قاشق غذاخوری پودر ریحان را در یک لیتر آب دم کرده و صاف کرده آن را با 250 گرم عسل مخلوط روزانه سه استکان مصرف کنید درمان کننده ورم معده . روده و یبوست است.

 

درمان انواع ناتوانی های جنسی

روش های درمان

الف:در درمان انواع ناتوانی های جنسی (کندی و سستی نعوظ و......) عسل و زنجبیل موثر واقع میشود. مصرف زنجبیل برای هر وعده 5 گرم (یک قاشق چایخوری) است که باید با یک استکان عسل مخلوط گردد و روزی سه قاشق مربا خوری مصرف شود.

ب: قرنفل. عود. فلفل. از هر کدام 10 گرم نرم ساییده و با 250 گرم عسل و یک گرم زعفران مخلوط کنید و روزی سه قاشق مربا خوری میل نمایید. برای دیر انزال شدن و سستی کمر نافع است.

ج:زعفران 1گرم . زیره 10 گرم. مغز گردو یا بادام 100 گرم . همه را خوب بکوبید و با 250 گرم عسل مخلوط نمایید و روزی دو قاشق غذاخوری بعد از صبحانه و شام میل نمایید. برای رفع ناتوانی جنسی و افزایش تمایل و قدرت جنسی بسیار مفید است.

د:قدامه شیرازی 15 گرم . تخم شاهی و پیاز هر کدام 50 گرم .همه را کوبیده با 250 گرم عسل مخلوط نموده و روزانه سه قاشق مربا خوری میل نمایید. زیاد کننده شهوت است.

 

ه: کسانی که مبتلا به ضعف قدرت تناسلی . سرعت انزال و یا عدم نعوظ هستند اگر به مقدار 2 جو مومیایی را در 40 گرم عسل حل کرده و میل نمایند و سه روز ادامه دهند به حد اعلا از این بابت تقویت خواهند شد.

 

مومیایی دارویی است کمیاب و ذیقیمت و در مداوا سریع الاثر . بهترین نوع مومیایی آن است که از کوههای استان فارس به دست میاید هم خوراکی است و هم به صورت ضماد به کار میرود.

 

افراد مسن که به ضعف قوه باه مبتلا هستند . روغن زیتون عتیق را با عسل از هر کدام 75 گرم مخلوط نموده . سه روز روزی سه قاشق مربا خوری بخورند یا یک قاشق چای خوری پودر تخم شاهی را با یک استکان عسل روزی سه بار هر با یک قاشق مربا خوری میل نمایند.

 

درمان خستگی جنسی

خوردن یک لیوان آب لیمو با عسل پس از هر آمیزش جنسی برای زن و مرد بسیار موثر واقع میشود و مقداری از انرزی از دست رفته را جبران میکند.

 

تقویت اسپرم

الف: کسانی که اسپرم آنها خیلی ضعیف است و بچه دار نمیشوند میتوانند از معجون زیر (شیر+ عسل+تخم مرغ+پیاز) یک روز در میان و به مدت یک ماه استفاده کنند و نتیجه اش را ببیننند. ضرر ندارد.

ب: دو قاشق آب پیاز . دو قاشق عسل را در یک لیوان شیر حل کرده و قبل از خواب میل نمایند. بهترین داروی محرک قوه باه و ازدیاد اسپرماتوزوئید است.

گیاهان موثر بر بیماریهای قلب

روش های درمان

برای تقویت قلب از روش های زیر استفاده میشود:

الف: پودر بالنگ تقویت کننده قلب میباشد به خصوص اگر با عسل پرورده باشد.

ب:تئوبالد پزوهشگر روسی می گوید: در تمام مواردی که درمان با قدرت کار قلب بستگی دارد در کنار درمان با دیژیتالین (گل انگشتانه) نباید عسل را که ذاتا کار قلب و تغذیه آن را بر می انگیزد فراموش کرد.

گل انگشتانه دارای الکالوئیدی به نام دیژیتالین است که این ماده بهترین داروی قلب بوده و تاکنون هیچ نظیری نداشته است . دیژیتالین فرکانس طپش قلب را تنظیم و در بیماران قلبی که از خیز قلبی رنج میبرند موثر میباشد. از مصرف این گیاه در خانه باید مطلقا خود داری کرد چون سمی است و باید از داروخانه تهیه شده و با تجویز پزشک مصرف گردد.

 

تقویت قلب

گل گاوزبان 15 گرم . بادرنجویه 15 گرم . هر دو را در یک لیتر آب جوشانده و سپس صاف نمایید. به این محلول یک لیوان عرق بید مشک و گلاب و 2/5 گرم زعفران کوبیده اضافه نمایید و با 250 گرم عسل مخلوط و روزی سه استکان بعد از غذا میل نمایید.

درمان کم خونی

خوردن عسل با آب سبزی ها (تره . هویج . ترب سیاه . چغندر . ترب دشتی ) داروی موثر در بیماری کم خونی است.

درمان فشار خون

خوردن پیاز پخته با عسل اثر کم کننده فشار خون دارد .

بعد از حجامت (خون گرفتن) فصد (زالو انداختن) خوردن عسل بسیار نافع است .

 

گیاهان موثر بر بیماریهای کبد و کیسه صفرا

حضرت علی (ع) می فرماید: خوردن عسل با کندر و آب سرد حرارت صفرا را فرو می نشاند.طعام را هضم می کند و اخلاطی که در فم معده است می گذارد و تب را برطرف میکند.

 

روشهای درمان

الف: در درمان بیماری کبد و دستگاه صفراوی خوردن روغن های گیاهی (روغن های بادام / گردو .زیتون) با عسل توصیه میشود.

 

ب: در درمان ضعف کبد یک قاشق چای خوری پودر زنجبیل را با یک استکان عسل مخلوط نموده و روزی یک قاشق چای خوری میل نمایید.

 

ج: 50 گرم مغز بادام کوبیده را با 250 گرم عسل مخلوط نموده و پس از صبحانه یک قاشق غذاخوری میل نمایید برای تقویت کبد موثر است.

عسل ومفاصل

روزی چند باریک یا دو قاشق چای خوری سرکه سیب و همین مقدار عسل را با یک لیوان اب ترجیحااب مقطر یا جوشیده سرد مخلوط کرده و بنوشیدبرای درمان آرتروز. درد مفاصل موثر است ومفاصل را بی درد. نرمو پرتحرک میسازددر طول مدت درماناز خوردن گوشت. تخم مرغ و مواد قندی پرهیز کرد.

سرکه سیب یک سرکه کاملاطبیعی است که دارای هیچ گونه ماده مضری برای بدننمی باشدو این  ماده شگفت انگیز کمترین صدمه ای به بدن نمی رساند. ولی از مصرف سرکه های تقطیر شده. مصنوعی و ناخالص باید خود داری کرد.

طرز تهیه سرکه سیب: به مقدار وفور در بازار یافت میشودودر صورت عدم دسترسی می توانیدسیب را رنده یا با آب میوه گیری عصاره آن را جدا کنید و به حال خود بگذارید تا برسد.بوی ان کمی تند و در موقع خوردنان بافتدهان را جمع میکندو یک منبع سرشاراز پتاسیم وانواع انزیمها

ست.

 

 

طب ایرانی

 

عسل و پیری

در سنین پیری نیز مصرق عسل با فواید زیادی همراه است. عده ای از محققین بر این عقیده هستند که در سنین پیری توان استفاده از گلوکز کم می شود ولی توانایی استفاده از فرو کتوز تغییری نمی کند ودر نتیجه عسل که حاوی مقدار زیاد فروکتوز است برا تغذیه سالمندان مناسب است در ضمن در بیمارانی که سکته مغزی کرده اند تحمل گلوکز کم میشود در صورتی که تحمل عسل در آنها تقلیل نمی یابد.

پروفسور پارهون دانشمند یونانی در کتاب معروف زیست شناسی سن از عسل و خمیر مایه به عنوان غذای رزیمی برای اشخاص در سنین مختلف خصوصا افراد مسن توصیه می کند که بسیار سلامت بخش و عالیست .

طرز تهیه: از ترکیب عسل و خمیر مایه به نسبت مساوی یا یک قسمت عسل و دو قسمت خمیر مایه تهیه میشود و مصرف آن روزانه 50 الی 75گرم در چند نوبت توصیه میشود.

در دوران پیری برای حفظ سلامتی انسان غذایی مناسب تر از عسل نیست. به سالخوردگان توصیه میشود که از خوردن قند سفید و بیجان که مرده است خودداری نموده و از عسل که زنده و فعال است استفاده نمایند.

 

لاغری و چاقی

روشهای درمان

  1. لاغری
  2. الف: هر وز یک یا دو لیوان شیر با عسل علاوه بر غذاهای روزانه میل نمایید.

ب: یک قاشق چای خوری پودر زنیان را در یک استکان عسل مخلوط کرده و بعد از هر وعده غذا یک قاشق چای خوری میل نمایید.

ج:100 گرم زیره کرمانی را در سرکه به مدت 24 ساعت خیس نمایید و پس از خارج نمودن خشک کرده نرم بکوبید و با 300 گرم عسل مخلوط نموده روزی یک قاشق مربا خوری میل نمایید.

 

2.چاقی

الف: 100 گرم مغز بادام یا گردو را خوب کوبیده و با نیم کیلو عسل مخلوط کرده و روزی سه قاشق مربا خوری بعد از غذا میل نمایید. تغذیه آن هر روز صبح همراه با صبحانه فوق العاده مقوی است و بدن را فربه میسازد .

ب: بعد از هر وعده غذا یک لیوان شیر با عسل یا یک قاشق غذا خوری عسل و روغن ماهی مخلوط با آبلیمو میل نمایید.

 

گیاهان موثر بر پوست و مو

درمان سرما زدگی پوست

روشهای درمان

الف: پوره شلغم را با عسل به مقدار مساوی مخلوط نموده و آن را روی پوست سرما زده می مالند . در درمان سرما زدگی دست و پا و خشونت آنها موثر واقع میشود.

ب: یک قاشق غذاخوری عسل . یک سفیده تخم مرغ و مقدار کمی آرد را به صورت خمیری در آورید. محل سرما زده را تمیز و خشک نموده و خمیر را روی آن بمالید و با پارچه ای بپوشانید. چون این خمیر نسبتا چسبناک است گفته میشود که این دستوا العمل بعد از یک بار انجام دادان موجب درمان کلی سرما زدگی می گردد.

درمان گرما زدگی پوست

یک قاشق غذا خوری عسل را با چند قطره آب لیمو خوب مخلوط کنید و روی پوست صورت بمالید و پس از گذشت 15 دقیقه آن را با آب نیم گرم بشویید . این ماسک را هر دو هفته یک بار می توانید تکرار کنید موثر ئاقع میشود.

 

درمان زبری پوست

اگر عسل خالص را روی پینه های دست و پا و زبری زانو بمالید آنها ازبین خواهند رفت و با همین حربه است که عسل می تواند سنگر میکروب های کهنه و مزمن را خراب کرده و به داخل آنها نفوذ نماید.

 

درمان خارش پوست

روش های درمان

الف: مقداری سیر تازه را کوبیده و با عسل مخلوط کرده و به پوست بمالید. در درمان خارش  و کهیرآب سیر را گرفته با عسل مخلوط نموده روزی یک مرتبه در محل خارش بمالید.

ب: آب پیاز یک قاشق غذاخوری . آب خیار یک قاشق غذاخوری با کمی عسل مخلوط نموده وبه محل خارش بمالید و پس از دو ساعت با آب گرم بشویید.

 

از بین بردن خالکوبیها

الف: عسل را روی خال مالیده و با سوزن خا لی کوبی روی ان بزنید تا عسل در پوست فرو رود .این عمل باعث زخم شدن و خورده شدن آن می گردد بعد برای بهبود زخم از پمادهای مناسب می توان استفاده کرد .

ب: محل خالکوبی را با آب گرم نطرون (پوره ارمنی) شستشو داده  و بعد از سقز را در عسل حل نموده ضماد نمایید. این ضماد باید به مدت سه روز روی پوست قرار گرفته باشد. سپس برداشته و با آب نمک بشویید. عمل را انقدر تکرار کنید تا خالها محو شوند.

 

درمان جوشهای بدن

روش های درمان

الف: جوش های خارش دار : برا تهیه ضماد. تخم گشنیز را با عسل و روغن زیتون مخلوط نمایید و روی جوش ها بمالید در درمان جوش های خارش دار نافع است .

ب: جوش های قرمز: هر روز یک لیوان شربت عسل مخلوط با اب لیمو بنوشد وتا بهبودی کامل ادامه دهید. جوش های قرمز روی پوست صورت و بدنتان از بین می رودد.

ج: جوش های غرور: به مبتلا یان به جوش غرور توصیه میشود که همه روزه کمی عسل به صورت خود بمالند و آنقدر مالش دهند تا اثر آن از بین برود . در ضمن هر روز صبح نصف استکان آب لیمو را با عسل مخلوط کرده و بنوشند.

 

درمان زگیل

ضماد برگ چغندر با عسل در درمان کچلی و زگیل موثر واقع می شود . ضماد برگ تازه گشنیز با عسل نیز سودمند است.

مبارزه با زوال زود رس پوست

شربت عسل خالص وسیله موثر با زوال زود رس پوست صورت و گردن است . دو قاشق غذا خوری عسل مرغوب را در 3 لیتر آب ولرم حل کرده و صورت و گردن را با آن بشویید و بعد از یک ربع با اب ولرم بکشید.

 

تاخیر در سفید شدن موهای بدن

گلبرگ های گل سرخ را با عسل گل قند (گل انگبین) درست کرده و روزی سه قاشق مربا خوری مصرف نمایید. ان سفید شدن موهای بدن را به تاخیر می اندازد.

طرز تهیه: گلبرگ گل سرخ را به نسبت وزنی 1 به 2 با عسل مخلوط کرده و آن را در ظرف شیشه ای در بسته در آفتاب و دور از گرد وغبار می گذاریم تا سرشته شود و سپس در ظرف مربوط به خود ریخته و به نام گل قند روزی سه قاشق مربا خوری مصرف می نماییم.

 

گیاهان موثر بر بیماریهای قلب

روش های درمان

برای تقویت قلب از روش های زیر استفاده میشود:

الف: پودر بالنگ تقویت کننده قلب می باشد به خصوص اگر با عسل پرورده شده باشد.

ب:تئوبالد پزوهشگر روسی می گوید : در تمام مواردی که درمان با قدرت کار قلب بستگی دارد در کنار درمان دیز یتالین (گل انگستانه ) نباید عسل را که ذاتا کار قلب و تغذیه آن را بر می انگیزد فراموش کرد .

 

گل انگشتانه دارای الکالوئیدی به نام دیزیتالین است که این ماده بهترین داروی قلب بوده و تاکنون هیچ نظیری نداشته است . دیزتالین فرکانس طپش قلب را تنظیم و در بیماران قلبی که از خیز قلبی رنج می برند موثر میباشد. از مصرف این گیاه در خانه باید مطلقا خود داری کرد چون سمی است و باید از داروخانه تهیه شده و با تجویز پزشک مصرف گردد.

 

 

تقویت قلب

گل گاوزبان 15 گرم . باد رنجوبه 15 گرم. هر دو را در یک لیتر آب جوشانده و سپس صاف نمایند. به این محلول یک لیوان عرق بید مشک و گلاب و 5/2 گرم زعفران کوبیده اضافه نمایید و با 250 گرم عسل مخلوط و روزی سه استکان بعد از غذا میل نمایید.

 

درمان کم خونی

خوردن عسل با آب سبزی ها (تره. هویج. ترب سیاه . چغندر . ترب دشتی) داروی موثر در بیماری کم خونی است.

 

درمان فشار خون

خوردن پیاز پخته با عسل اثر کم کننده فشار خون دارد.

بعد از حجامت (خون گرفتن) فصد(زالو انداختن) خوردن عسل بسیار نافع است.

 

گیاهان موثر بر بیماریهای کلیه و مثانه

درمان سنگ کلیه و مثانه

روش های درمان

الف: خوردن پودر سیاه دانه (7 الی 10 گرم ) با یک لیوان عسل و مصرف روزی سه قاشق مربا خوری مفید است و خوردن عسل و زعفران یک یا دو گرم در یک لیوان عسل نیز بسیار مفید می باشد (روزی سه قاشق مربا خوری )

ب: خوردن پودر تخم شاهی صبح . ظهر و شب هر دفعه نصف قاشق چای خوری با یک قاشق عسل موثر می شود .

 

درمان خونریزی کلیه

تخم کرفس 10 گرم . بادیان 10 گرم . انیسون 10 گرم . کندر 5 گرم  . همه را نرم سائیده با 250 گرم عسل مخلوط و روزی 4 قاشق مربا خوری میل نمایید.

 

علاج حبس البول

روش های درمان

الف: خوردن پوره شلغم با عسل به نسبت مساوی موثر واقع می شود

ب: 50 گرم بادام تلخ را بکوبید و با یک لیوان عسل مخلوط و روزی سه قاشق غذاخوری میل نمایید . سختی خروج ادرار را مرتفع می سازد .

ج: یک قاشق چای خوری پودر دانه رازیانه را با یک لیوان عسل مخلوط کنید و روزی سه قاشق مربا خوری مصرف نمایید . این دارو برای بیماران حبس البول مفید بوده و باعث باز شدن ادرار آنان می گردد .

 

ناراحتی های کلیه

30 گرم میوه نسترن را در یک لیتر آب جوشانده و صاف کرده آن را با 250 گرم عسل مخلوط و روزی یک فنجان بنوشید.

ادرار آور (مدر)

الف: راف یک قاشق غذا خوری عصاره پیاز و عسل را دریک لیوان آب حل نموده  از آن به عنوان مدر استفاده کرده است .

 

ب: عصاره پونه (پودنه) مخلوط با عسل به نسبت مساوی مدر بول و عرق می باشد.

 

دفع سنگ کلیه

یک استکان عسل . 4 قاشق روغن زیتون . دو قاشق آب لیمو را باهم مخلوط نموده و روزی یک قاشق سوپ خوری میل نمایید.

عسل در درمان بیماری صرع (گیاه درمانی )

 

ده مثقال عاقر قرها ( ریشه گیاه طرخون کوهی ) را کوبیده دریک استکان سرکه و دو استکان عسل حل کرده و خوب بسر شند و تا سه روز هر روز سه قاشق مربا خوری سه وعده میل نمایند. بهترین و مجرب ترین داروی صرع است که به تجربه رسیده است.

 

عسل در درمان بیماری روده

پیامبر اکرم (ص) فرمودند: کسی که در هر ماه یک بار عسل بخورد . به قصد شفایی که خداوند در قران درباره عسل فرموده  است از خطر 77 مرض مصون می ماند .

 

از دید پزوهشگران امریکایی نوسبومر ئ زایس با خوردن عسل دردهای روده به خوبی از میان می رود . فروکتوز عسل به ویزه عسل هایی که از گل های خوشبو به دست امده یک باز تاب پاک کننده  گند زایی در روده ها دارد . همین دو پزوهشگر دیگر هم ثایت کرده اند که اسانس های فراری در عسل زائیده می شوند که نارسایی های ناگوار روده را بر طرف می سازد .

 

f. b پزوهشگر دیگری نیز می گوید : اسیدهای سازنده عسل به ویزه اسید فرمیک روی شکوفایی روده ها بازتاب زنده ای دارد و با تخمیر و ترشی روده مبارزه می کند و افزون بر این اسانس ها و قندهای طبیعی که فشردگی زیادی دارند به طور کلی درمان بخش و گندزا می باشد و عفونت های روده را بر طرف می کند.

 

عسل به علت داشتن خواص میکربی مقوی معده و روده ها بوده  و موجب تسهیل عمل دفع و لینت مزاج می باشد . عسل برای بیماران مبتلا به ائلسر (زخم روده) بزرگ نیز مفید بوده و بهترین اوقات برای صرف عسل در این گونه بیماران دو ساعت قبل از ناهار یا ناشتا و 3 ساعت بعد از شام و مقدار مصرف آن یک قاشق غذاخوری است و اگر مخلوط با آب گرم مصرف شود نتیجه بهتری عاید مریض خواهد شد.

زنبور عسلزهر زنبور عسل گرمى ۴۰۰ دلار معامله مى شود

 

عسل و حساسیت (آلرزی)

بعضی افراد نسبت به عسل حساسیت دارند و خوردن آن باعث خشکی دهان. تنگی نفس . اسهال خونی. و حتی بعضی از بیماریهای ÷وستی می گردد. آنها نباید حتی به مقدار بسیار کم هم عسل تغذیه نمایند. کودکان بیشتر به عسل حساسیت داشته و در صورت عدم سازش با آنها باید از مصرف ان خود داری کرد.

 

عسل و پوست

پیغمبر اکرم (ص) می فرماید: حق تعالی برکت فرستاده است در عسل و در آن شفای جمیع درد هاست.

عسل اثر شفا بخشی روی پوست داشته و در بین وسایل پیشگیری که به پوست نیرو می بخشد جای شایسته ای دارد. بقراط حکیم و ابن سینا به خواص توانایی بخش عسل روی پوست ازجمله نرم و سفت شدن و زیبایی آن اشاره کرده و آن را از مصرف کرم یا پمادهای صنعتی موثر دانسته اند. عسل به علت خواص جذب انی که دارد ترشحات پوستی را جذب و به بافت های پوششی غذا می رساند و همچنین نا همواریهای ان را صاف میکند.

 

آمیش با تزریق عسل بیماران مبتلا به بیماریهای سخت پوستی مانند:گال را که به همین نارسایی های ناگوار دچار بوده اند شفا داده است.

 

شرمن یاد آور میشود که خارش زیاد بیماران مبتلا به اگزمای کهنه به همین روش درمان شده اند بیماران مردان و زنانی بوده اند که بیش از 10 سال از این ناراحتی و خارش و درد رنج می برده اند . این پزوهشگر معتقد است که تزریق عسل مستقیم روی فیبر های پوستی که موجب تحریکات خارش می گردند اثر میکند. بازتاب ضد خارش در عسل برابر با قرص گلو کونات کلسیم می باشد.

 

خا چا توریان و پاپو متخصصین پوست از مسکو در سال 1945 میلادی زخم های پئست صورت را با مصرف عسل درمان کردند. در این روش در اثر پانسمان با عسل ریشه های برجسته زخم (بر امدگی ها ) و محل چسبندگی آنها از بین رفتند و به سرعت زخم ها به هم آمدند . در ضمن درمان یعنی در مدت 12 روز پی در پی  هر روز 60 گرم مصرف می نموده است.

ماسکهای زیبایی با عسل

عسل نقش مهمی در حفظ زیبایی و تجدید جوانی بازی می کند. خانمها می توانند با تهیه ماسک عسل خالص یا عسل مخلوط با زرده تخم مرغ و خامه ترش به نسبت مساوی بر زیبایی و شادابی پوست خود بیافزایند

پیشنهاد در روش مصرف

الف: صورت را با اب گرم شسته و مدت 2 الی 3 دقیقه کمپرس آب گرم به کار بریدتا منافذ پوست باز شده و قدرت پوست را برای جذب رطوبت افزایش دهد.

ب: مخلوط فوق را با پنبه به صورت لایه نازکی روی پوست بمالید و مدت 10 الی 15 دقیقه به حال خود بگذارید سپس با اب گرم شسته و خشک کنید و مقداری پودر بزنید.

ماسک عسل برای پوستهای خشک

مواد لازم 1) عسل یک قاشق غذاخوری.(2)زرده تخم مرغ یک عدد.(3) ارد چاودار یک قاشق غذاخوری.(4)روغن زیتون یک قاشق غذاخوری.

 

طریقه مصرف: مواد فوق را باهم مخلوط نموده و مدت 20 الی 30 دقیقه روی پوست بگذارید سپس با اب گرم بشویید. همین کار را می توانید با یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری خامه یا ماست شیرین انجام دهید و پس از 5 الی 10 دقیقه صورت خود را با اب ولرم بشویید.

 

ماسک عسل برای پوستهای چرب

مواد لازم (1) عسل یک قاشق غذاخوری .(2) ارو چاودار یک قاشق غذاخوری .(3)سفیده تخم مرغ یک عدد.(4)اب لیمو یک قاشق غذاخوری

طریقه مصرف:

مواد لازم را باهم مخلوط کرده روی پوست بگذارید تا منافذ پوست را تنگ نموده و قوام پوست را بهتر نماید. با عسل و سفیده تخم مرغ هم می توانید این کار را انجام دهید بدین ترتیب که یک قاشق غذاخوری عسل را با یک عدد سفیده تخم مرغ خوب مخلوط کنید و مدت 5الی 10 دقیقه روی پوست بگذارید و سپس با اب ولرم بشویید.

 

کرم دست و صورت

برای نرم کردن دست ها و صورت مغز هسته بادام را بکوبید و با عسل مخلوط کنید و ان را به صورت و دست ها بمالید. بهتر است این کار در شب انجام شود و بعد از برخاستن از خواب دست و صورت خود را بشویید و اثر معجزه آسای آن را ببینید.

 

ماسک موز و عسل

موز سالم و رسیده را خوب له کنید و سپس 5/1 قاشق مر با خوری عسل به ان افزوده خوب مخلوط و ممزوج کنید انگاه این مخلوط را به چهره و ناحیه گردن خوب  بمالید و بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس با اب ولرم چهره و ناحیه گردن را بشویید .بهترین ماسک برای چهره های خسته و بی خوابی کشیده می باشد. ماسک عسل به تنهایی برای چهره های خسته و پف کرده بسیار موثر واقع می شود. صورت را با اب گرم بشویید و پس از خشک کردن عسل را روی صورت بمالید و مدت 20 دقیقه  استراحت کنید.

 

عسل و کبد

عسل برای بیماریهای کبد نیز مفید بوده و اثر ان به علت ترکیبات شیمیایی و بیولوزی ان است .ثابت شده است که عسل علاوه بر این که خوراک سلولهای انساج است بر ذخایر گلیکوزن می افزاید و عمل سوخت و ساز نسوج را تشدید می کند. با در نظر گرفتن این حقیقت که کبد سموم باکتری را خنثی میکند و گلیکوزن عمل اصلی مبارزه با سموم باکتریهاست می توان به اهمیت عسل در افزودن قدرت مبارزه با میکروبها ÷ی برد. به همین سبب است در درمان های بالینی از عسل که حاوی مقدار قابل توجهی گلوکز است به روش تزریق وریدی در بدن انسان استفاده می کنند.

شرمن بیماران گوناگونی را که دچار نارسایی کبدی بوده اند با تزریق عسل درمان کرده و یک بیمار یرقانی را بهبود کامل بخشیده است و یک مورد خونریزی کبدی و افزایش وزن در بیماران مربوطه دیده است.

رنگ چند نمونه عسل مختلف و کاربرد انها


نام گیاه                             

رنگ عسل                                                کاربرد انها
آویشن 

 قرمز                          ضد (سرفه. زخم معده. خستگی.ضعف و بی حالی)
اکلیل کوهی                       

کهربایی روشن            

روشن             ضد(سرفه.نارسایی کبد.خستگی.دوران نقاهت.ورم معده.سنگ صفرا.گاز شکم .ضعف و بی حالی)

شبدر

بیرنگ وروشن               تلاشهای فیزیکی شدیدو طولانی (بهترین نوع عسل)
اسطو خودروس               

زرین ضد(سر درد. میگرن. بیخوابی. ناراحتیهای مجاری تنفسی.انگلهای روده ای و تب) (عسل درجه یک)
بلوط                             

 تیره                              جلوگیری از (واریس.ضعف وبی حالی.کم خونی .ناراحتی های گردش خون)  "عسل درجه دو"
مریم گلی                        

کهربایی روشن یا تیره      جلوگیری از (افسردگی .فشار خون. کم خونی.ضعف و بی حالی)
زیرفون   

سبز متمایل به    زرد کمرنگ                                           ضد (بیخوابی واعصاب. سرما خوردگی .شیرین کردن جوشانده ها وارام بخش قلب (بهترین وبا ابا ارزشترین عسل)
اقاقیا                            

ابگون زلال                  ورم های لوله گوارشی. شیرین کردن شیر کودک .ضد دیابت
گندم سیاه                     

زرد تیره یا قهوه ای        بارداری. شیر دادن.کمبود مواد معدنی وبیماریهای عروقی
تمشک    

وحشی-زلال                    برونشیت.گلو درد. ورم گلو. حلق وحنجره
آفتابگردان

زرد طلایی                  وجود مقدار بیش از حد کلسترول
اوکالیپتوس  

تیره                               انگلهای روده .سیاه سرفه.عفونتهای معده. برونشیت   (عسل کمیاب)
گون  

زرد                             التهاب مثانه. ورم پروستات .رماتیسم. سنگهای ادراری

مرکبات زرد رنگ                     حالت عصبی.بی خوابی .میگرن. طپش قلب

رنگ عسل

عسل بر حسب اینکه متعلق به کدام منطقه و کدام گل باشد رنگش متفاوت است.دامنه طیف رنگ های عسل از سفید به انواع زرد(زرد نارنجی. زرد مایلبه سبز طلایی). کهربایی. عقیقی مایل به قرمز وحتی قهوه ای متغیر است.عسل اقاقیا به رنگ سفیدی می زند. عسل بهار نارنج زرد طلایی است. عسل جنگلهای مازندران زرد مایل به سبز. عسل اویشن عقیقی قرمز. عسل کاج جنگلهای اروپا متمایل به قهو های می باشد. همه این ها عسل خوب و طبیعی هستند اما به خاطر گلی که زنبوداران از آن تغذیه کرده اند رنگشان متفاوت است.پس این باور غلط است که عسل خوب رنگ تیره دارد.

رنگ .بو. و طعم عسل تا حدودی به هم مربوط هستند در حالی که می توان رنگ عسل را به طور علمی و دقیق اندازه گیری کرد. بو و طعم آن قضاوتی نظری است ولی به هر حال از نظر مصرف کننده خصوصیات مهمی می باشند. بسیاری از طعم های عسل که در یک منطقه جالب و خوب تلقی می شود در منطقه دیگر ناپسند است. عسل گندم سیاه و زیرفون ممکن است در یک منطقه بیشترین قیمت را داشته باشد اما در منطقه دیگر بازاری نداشته باشد. عسلی که ممکن است تصور شود مردم آن را نمی پسندند برای مصرف زنبور عسل نگهداری می شود.

 

 

عقاید و باورهای نادرست در مورد طبیعی یا مصنوعی بودن عسل

در مورد طبیعی یا مصنوعی بودن عسل و طرز تشخیص آنها از یکدیگر عده ای عقیده دارند عسل وقتی که متبلور. کدور وته نشین گردد تقلبی است وعسل سالم طبیعی همیشه صاف و شفاف باقی می ماند و وقتی که عسل خریداری شده پس از مدتی کدر و ته نشین (شکرکزده) شده.ناراحت شده و به فروشنده اعتراض می کنند. این هم از نظریه ها و عقاید غلطی است که در کشور ما رایج است.

 

 

مصرف کننده ایرانی به ویزه تهرانی ها عسل خوب . خالص وطبیعی را عسلی می دانند که رنگش کهربایی تیره یا همانند عقیق باشد.سفت بوده واصطلا حا کش بیایید.اگر 24ساعت در یخچال گذاشته شود (شکرک) نزند. اگر قاشقی از ان برداشته شود قطراتی که سرازیر می شود به صورت باریکه ای ممتد باشد و قطع نشود. عده ای هم تکنیک های خاصی را برای شناسایی توصیه می کنند که پایه و اساس آن معلوم نیست مانند کبریت گرفتن کنار عسل .ریختن چند قطره روی روزنامه و...... هیچ کدام از این عقاید. نظریات و تصورات ارتباطی با عسل از نظر طبیعی یا مصنوعی بودن و همچنین شکرک زدن ان نداشته و ندارد و از نظر عسل شناسان و علم تغذیه به طور کلی مردود است.

لازم به ذکر است که تشخیص عسل طبیعی و مصنوعی به کمک انگشت. قاشق و یا مزه و .........غیر ممکن بوده و فقط به عهده ازمایشگاه می باشد.

 

 

ملاک انتخاب عسل خوب چیست؟

آقای دکتر اسفندیار رشید زاده عسل شناس و زنبور دار نمونه کشورمان در این باره می نویسد: برای مصرف کننده یک راه بیشتر برای تشخیص عسل و جود ندار.آن هم استفاده از ابزارهایی است که خداوند در اختیارش گذاشته است با چشمانش شکل ظاهری عسل را ارزیابی می کند .با بینی اش ان را بو می کند . با زبانش ان را مزه مزه می کند اگر مجموعه باب طبعش بود. اگر عسل به خصوص عطر و طعم گل ها را داشت این عسل . عسل واقعی(طبیعی) است و ارزش دارد که بهای ان را در حد معقول بپردازد.

گیاهان موثر بر بیماریهای مفاصل و استخوان

دانشمندان معتقدند که عسل باعث تحریک مغز برای ترشح مواد ضد درد می شود. دکتر رابرت هنکین کتابی در این مورد به رشته تحریر در اورده که از خواص ضد درد عسل حکایت می کند.

 

ارزش درمانی عسل در درد استخوان ها . رماتیسم . عرق النساء (سیاتیک) .پا دردهای شدید و دردهای مفاصل بسیار زیاد است. عده ای از پزشکان این خاصیت عسل را بر اثر اسید فرمیک آن می دانند. بیماران می توانند روی یک قطعه تنزیب مقداری عسل مالیده و روی موضع درد بگذارند و پس از دو ساعت آن را عوض کنند و ضمنا صبح ها دو قاشق سوپ خوری عسل به عنوان صبحانه میل نمایند.

درمان آرتروز

در درمان آرتروز مقداری عسل خالص را روی پارچه تمیزپهن کنید روی مفاصل بگذارید و هر 24 ساعت یک بار این کار تجدید شود و همچنین در درمان دردهای زانو.آرنج و رگها و ما هیچه ها هر روز صبح ناشتا یک قاشق غذا خوری عسل بجوید و با کمی عسل موضع درد را ماساز دهید.

 

درمان کوفتگی

جهت مداوای کوفتگی دست و پا و...... مقداری مساوی عسل و گلیسیرین را مخلوط نموده و به محل کوفتگی بمالید بهبود آن را تسریع می کند.

 

درمان کمر درد در اثر باد گرفتگی

اگر باد در کمر بود پودر زنیان را با عسل خمیر کرده بر کمر بمالید

درمان کمر درد عادی

در کمر درد عادی و مزمن که مربوط به دیسک نباشد 200 گرم پوره پیاز(پیاز رنده شده ) را با 100 گرم عسل مخلوط نموده و دو روز به حال خود بگذارید سپس صاف کرده هر روز صبح ناشتا دو فنجان کوچک از آن را بنوشید. از غذاهایی ماننند: پیاز رنده کرده مخلوط با عسل و تخم مرغ با عسل میل نمایید(به استثناء افراد مبتلا به دیابت . نقرس . فشار خون).

 

درمان ضربه خوردن یا صدمه دیدن استخوان

ساقه و برگ علف هفت بند را بجوشانید با عسل خالص مخلوط نموده ضماد نمایید.

 

درمان رماتیسم

تخم ترب سیاه و دانه های خشخاش سفید از هر کدام 8 مثقال ساییده باهم وزن خود عسل مصفی (عسل بدون موم) مخلوط کرده و به موضع درد ببندید. این عمل باعث کاهش درد می شود و در صورت نیاز آن را تکرار کنید. خوردن عسل مصفی یک قاشق مر با خوری بعد از هر غذا برای تسکین درد های رماتیسمی کهنه و مزمن بسیار نافع است.

شایان ذکر است که زهر زنبور عسل یک عامل موثر برای درمان رماتیسم می باشد که از طریق مستقیم (نیش زدن زنبور به موضع درد در صورت نداشتن حساسیت) و به طور غیر مستقیم (مخلوط با داروهای شیمیایی دیگر ) به صورت آمپول مورد استفاده قرار می گیرد.معمولا زنبور داران به خاطر خوردن عسل و نوش جان کردن نیش زنبور به ندرت دارای تب رماتیسمی. پا درد . کمر درد و آرتروز شده و از نعمت سلامتی کامل در طبیعت بر خوردار می باشند.(Benton& hinder. 1987) یک پزشک می تواند با استفاده از نیش زنبور عسل . بعضی از بیماریها را که اساسا و اصلا قابل معالجه نبوده درمان کند.بررسی های دقیق و طولانی که در سال 1960. در یکی از آکا دمی های مسکو صورت گرفته نشان داده است که زهر نیش زنبور عسل اثر درمانی قابل توجهی در درمان بعضی از بیماریهای مهلک و مهم انسان دارد. (عباس میراب زاده .1372. سازمان پزوهش های علمی و صنعتی ایران.)

 

درمان درد مفاصل

الف: ضماد عصاره پیاز نرگس با عسل طبیعی بر اعضای دردهای مزمن عصبی و نقرس سبب از بین رفتن این دردها می گردد

ب: بیماران مبتلا به درد مفاصل باید جوشانده برگ زیتون با عسل صبح ناشتا یک لیوان میل نمایند.

ج.خوردن مخلوط مساوی سرکه و عسل با انگور فرنگی سبز(cassis) به علت داشتن مواد معدنی بسیار نافع است و باید قبل از صبحانه وناهار یک استکان میل شود

د:مغز گردو را با زیره سیاه کرمانی نرم ساییده و با عسل مخلوط کرده به محل درد بمالید در تسکین درد مفاصل و پا درد و کوفتگی پا یا دست و محل گرفتگی عضلات موثر واقع میشود.

 

گیاهان موثر بر بیماریهای چشم

درمان آبریزش و خارش چشم

روشهای درمان

 

الف:آب زیره مخلوط با عسل را بر روی پلک چشم بمالید و ماساز دهید.

ب. سرمه عسل به تنهایی یا مخلوط با آب پیاز جهت شفاف شدن . خا رش پلک و آب ریزش چشم مفید است.

اگر آب رازیانه را در حالت تری و تازگی با عسل مخلوط و در چشم کودکانی که از آبریزش چشم شکایت دارند بچکانند ئ از آن بخورند مفید واقع می شود.

 

درمان لکه سفید چشم

اگر مقداری عصاره شقایق را با مختصری عسل مخلوط نموده و در چشم بچکانند بیاض(لک سفیدی چشم ) را از بین خواهد برد.

 

در چشم تو چون بیا ض گردد                                دفعش به دوا تو را تمنا گردد

گر اب شقایق بچکانی به عسل                               تا چشم به هم زنی مداوا گردد

 

درمان ورم چشم

روش های درمان

الف: در درمان ورم چشم روزی 3 الی 4 قطره عسل ولرم زیر پلک بچکانید.

ب:کمپرس عسل و سرکه (لطوخ آن ) جهت ورم زیر پلک و خون مردگی زیر پوست مفید است .

 

تقویت روشنایی چشم

اگر آب تازه رازیانه را روی آتش بگذارید و کف حاصل از آن را مخلوط با عسل در چشم بچکانند جهت تقویت و منبع نزول آب مفید است .

 

درمان لکه چشم

شیره انجیر مخلوط با عسل جهت رفع لک چشم و ابتدای نزول آب مفید است.

 

شستشوی چشم

یک قاشق سوپ خوری عسل را در 1/4 لیتر آب بجوشانید و پس از سرد شدن چشمان خود را شستشو دهید بسیار نافع  است.

 

اخطار! روشهای یاد شده حتما باید زیر نظر پزشک باشد.

 

 

 

 

طریقه مصرف                    

  1. می توان از طریق جویدن یا بصورت پودر مخلوط با یک لیوان اب قبل یا بعد از غذا نوشید (نا شتا ارجحیت دارد )
  2. افرادی که از طعم گرده خوششان نمی اید می توانند ان را با عسل به نسبت 1به 1 و یا 2 به 1 مخلوط و استفاده نمایند.
  3. جهت استفاده اسانتر مصرف کردن می توان ان را داخل کپسولهای خوراکی ریخته و تناول نمود.
  4. مورد استفاده به عنوان مکمل در بسیاری از تولیدات بهداشتی با مصارف خارجی .

 

پیشنهاد  مقدار مصرف و مدت مصرف

مقدار مصرف گرده در روز 30 گرم (دو قاشق سوپ خوری) و مدت مصرف آن می تواند چند حالت متفاوت داشته باشد یک دوره یک ماهه پس از پایان هر فصل یا دوبار در سال یکی در اوایل پاییز و دیگری در اواخر زمستان . اگر فقط یک بار در سال قصد استفاده از ان را دارید . بهتر است فصل بهار را انتخاب کنید.

 

طب ایرانی

 

خواص دارویی گرده گل

۶.رفع حساسیت:بیماران حساس به گرده گل در صورت خوردن عسل و یا درپوشهای مومی شان عسل. به خاطر داشتن مقداری گرده در انها .تدیجا درجه حساسیت کاهش یافته و بهبود می یابند.

 

 

7و درمان ورم پروستات: مصرف گرده گل تاثیر بسیار شدید بر هیپر تروفی پروستات (بزرگ شدن پروستات ) که در مردان مسن بیشتر رایج دارد. Alain caillas )(فرانسوی) به هر شخص بالای 50 سال مصرف 15 گرم (یک قاشق چای خوری ) گرده  در روز را برای  اجتناب از بیماری ورم پروستات توصیه می کند. به عقیده وی با مصرف منظم و روزانه گرده گل  می توان از ناراحتی های شدید پروستات که با هیچ داروی دیگر قابل درمان نیست جلوگیری نمود و مصرف ان را به خصوص در مراحل اولیه ورم پروستات موثر می داند .

نامبرده همچنین روزانه یک قاشق قهوه خوری گرده گل به بیمارانی که معده انها قادر به هضم نان نیست و مبتلا به ناراحتی روده  و معده هستند همراه با نان توصیه می کند .

 

 

8. درمان بیماریهای کبد: danwaiter stamblu بر اساس مشا هدات بالینی خود عقیده دارد که عسل به ویزه آمیخته با زله رویال و گرده گل وسیله درمانی نیرومندی در درمان بیماریهای گوناگون کبدی است.

به بیماران مبتلا به بیماری کبد که از بیما رستان مر خص می شوند توصیه می شود هر روز در صبحانه تقر یبا 50 گرم عسل. 50 میلی گرم زله رویال و بعد از ظهر یک قاشق مربا خوری مخلوط کرده و عسل استفاده نما یند.

سایر خواص در مانی گرده گل عبارتند از :تحریک متا بولیسم. سم زدایی از بدن . تقویت و رساندن مواد معدنی به بدن

ثابت شده است که گرده گل حاوی هورمن های تحریک کننده جنسی می باشد و احتملا برای درمان نازایی به کار برده شده است.

گرده گل

·  گرده گل

·  خواص دارویی گرده گل

·  گرده گل که در واقع  اسپرم گیاهی محسوب میشود به علت داشتن ویتامینها و هورمونهای با ارزش یک ماده غذایی و یک داروی بسیار عالی شناخته شده است که ارزش غذایی و خواص درمانی ان را نباید فراموش کرد.

·

·  بر اساس تحقیقاتی که تاکنون انجام گرفته گرده گل دارای خواص دارویی زیر میباشد.

·

·  تنظیم کننده عمل روده: گرده گل فعلیت روده را عادی کرده و تنظیم کننده قابل توجهی برای ان میباشد مخصوصا گرده هایی که توسط زنبورداران جمع اوری می شوند نوعی ماده غذایی عالی برای روده محسوب شده و گاهی اوقات ان را پلیس روده می نامند.

گرده گل در درمان یبوست تاثیر بسزایی دارد. افراد مبتلا به یبوست بهتر است درمان یبوست :دو بار در سال و هر بار به مدت یک ماه از گرده گل برای درمان استفاده کنند. میزان مصرف ان 30 گرم (دو قاشق سوپ خوری) در روز میباشد. افرادی که قادر به مصرف این مقدار در یک وعده نیستند می توانند چند وعده در روز استفاده کنند

در بیماریهای هیپرتونیک و بیماریهای سخت دستگاه عصبی و ترشح غدد داخلی تغذیه  ارامبخش اعصاب :مخلوط عسل و گرده به نسبت 1به 1 ویا 2 به 1 نتیجه رضایت بخش داده است.

رفع کم خونی :گرده گل در کم خونی های خطرناک و کم کردن فشار خون موثر است ان هموگلوبین واریتروسیت خون را افزایش میدهد.

گرده گل اشتها را تحریک و امادگی برای  کار را افزایش می دهد. اشتها اور

گیاهان موثر بر بیماریهای اعصاب

درمان بی خوابی و کم خوابی

عسل در بر طرف کردن بی خوابی نقش مهمی ایفا می نماید زیرا باعث ترشح سروتونین در مغز شده ودر نتیجه باعث آرامش اعصاب و خواب می گردد.

 

تساندر معتقد است هیچ داروی خواب آوری قبل از خواب موثر تر از یک لیوان شربت عسل یا یک قاشق غذاخوری عسل نیست که تا ثیر آرام بخش روی دستگاه عصبی و جهاز ها ضمه داشته و چیزی جز آرامش و خواب نمی آورد. بنا براین باید همواره این ما ده غذایی ساده را بر تمام قرص های خواب آور که بیهوده و بی ثمر مخاط معده را تحریک می کند ارجحیت دارد.

 

ابو علی سینا مقدار کمی عسل را برای رفع بی خوابی تجویز می کند به عقیده وی خوردن زیاد آن ممکن است اثر معکوس روی دستگاه عصبی داشته باشد و آن را تحریک نماید.

 

تقویت اعصاب

روش های درمان

الف: سهل الهضم تر از سبوس چیزی نیست. سبوس خیسانده در آبی که با عسل مخلوط شده باشد یک دارویی عالی برای تقویت اعصاب می باشد.

ب:خوردن مغز گردو با عسل برای تقویت اعصاب بسیار نافع است.

 

آرامبخش اعصاب

چای پوست سیب با عسل بهترین نوشیدنی آرامبخش برای اعصاب می باشد. دم کردن پوست سیب درختی و نو شیدن آن با عسل بهترین دارو برای تسکین اعصاب متشنج و خصو صا اضطراب است و با توجه به خاصیت اعجاب انگیز سیب رفع تنش های صورت و فک کا ملا موثر است.

 

درمان لکنت زبان

الف : آویشن شیرازی را بجوشانید ومانند چای با عسل میل نمایید. همچنین آویشن شیرازی رقیق دم کرده با عسل در هنگام صبح به جای چای برای درمان سلامتی بدن بسیار مفید است.

ب: عاقر قر ها 5 مثقال، تخم گشنیز 5 مثقال، تخم خرفه 5 مثقال، زبان گنجشک 5مثقال. همه را نرم کوبیده و در یک لیوان عسل مخلوط نما یید و صبح و عصر یک قاشق چای خوری از آن میل نمایید. بهترین فرمول لکنت زبان در طب گیاهی است که تا کنون به اثبات رسیده است.

 

 

تقویت حافظه

امام رضا (ع) می فرماید: عسل را با زنجبیل پر ورده بخورید تا حافظه قوی گردد.

 

کسانی که دچار فراموشی می شوند و مطالبی را خوانده و زود از یاد می برند ویا چیزی  را در جایی گذاشته زود فراموش می کنند و همچنین سفا رشات یا دستورات اداری  و حتی نام و نشان دوستان از خاطرشان محو می شود دستورات زیر تا اندازه ای موثر واقع می شود.

الف: هر روز صبح ناشتا نصف استکان عسل خالص را در آب ولرم حل کرده و بنوشید.

 

ب: هر روز سه عدد زنجبیل کوبیده را با عسل خالص میل نمایید فراموشی را بر طرف و حافظه را قوی می سازد.

 

ج :10 گرم کندر را خوب کوبیده و با عسل مخلوط کنید آن را صبح ها میل نمایید اگر عسل هم بیشتر باشد مانعی ندارد. برای رفع فراموشی و نسیان موثر واقع می شود.

 

حضرت علی (ع) می فرماید: سه چیز  حافظه را زیاد می کند: قرائت قرآن ، عسل ولبنیات .

 

 

 

 

  1. طرز تهیه شربت ها

شربت سرکه و عسل

از عسل و سرکه ترکیبی درست می کنند که دو برابر عسل و یک برابر سرکه است که اکسی مل نام دارد . بسیار خوشمزه بوده و مصرف طبی دارد .

شربت عسل (عسل محلول در آب )

یک یا دو قاشق غذا خوری را در یک لیوان ولرم مخلوط کرده و بنوشید.

 

شربت آب لیمو با عسل

یک یا دو قاشق غذا خوری عسل را با یک قاشق چای خوری آب لیمو ترش در یک لیوان آب ولرم مخلوط کرده و پس از سرد شدن بنوشید.

 

شربت آب پرتقال با عسل

 

الف: نصف لیوان آب پرتقال و نصف آب نارنگی را با مقداری عسل مخلوط نموده و پس از سرد شدن در یخچال با انداختن تکه های یخ در آنمصرف نمایید.

ب:زرده تخم مرغ را هم زده و با یک لیوان آب پرتقال مخلوط و مقداری عسل م کمی خامه به آن افزوده مصرف نمایید. می توانید از مخلوط کردن آب پرتقال و عسل هم شربت تهیه نمایید.

 

شربت به لیمو با عسل

 

نصف لیوان آب سیب را در نصف لیوان پرتقال و قدری عسل مخلوط کرده ودر موقع مصرف یک پرتقال برای تزئین در لیوان می اندازیم.

 

یک نوشیدنی لذیذ

نصف لیوان آب سرد را با نصف لیوان آب پوره شاتوت مخلوط کنید و مقداری عسل جهت شیرین شدن به آن اضافه کرده ودر آخر مقداری جوز هندی روی آن پاشیده .تکه های یخ در لیوان می اندازید و مصرف می نمایید.

 

 

شیر و عسل

 

عسل به علت داشتن مواد معدنی اگر همراه شیر مصرف شود یک غذای کامل را تشکیل می دهد. بعضی از محققین تا کید می کنند که به مدت 12 هفته می توان به عنوان غذا فقط از شیر وعسل و و یتامین استفاده نمود بدون اینکه در بدن هیچ گونه کمبودی از نظر مواد غذایی پدیدار شود.

 

مخلوط شیر وعسل از مغذی ترین و شفابخش ترین غذاها بوده و مصرف آن برای همه مخصوصا اطفال بسیار نافع است زیرا سریع الجذب بوده . به آسانی هضم می گردد. چنانچه دو قاشق غذا خوری عسل را در یک لیوان شیر گرم حل نموده و بنوشید یک نوشابه بی نهایت مقوی و دلچسب است.

دکتر hay dak فردی که زندگیش را صرف تحقیق عسل و زنبور عسل نمود مدت سه  ماه فقط یک لیوان شیر و 100 گرم عسل غذای او بود که بعد از این مدت .به جز مختصری کمبود ویتامین c، کوچکترین آثار و عوارض و ناراحتی در بدنش دیده نمی شد.

 

 

 

 

 

 

خواص موم عسل

درپاسخ به سوال عزیزی که در مورد فواید موم عسل پرسیده:

عسل همراه با موم که از نظر گرده گل . بره موم و موم غنی است در مورد سینوزیت . زکام اسپاسمی. ناراحتی های تنفسی . ورم معده و ورم لثه موثر است .در رابطه با برفک دهان آن را باید جوید.

 

لازم به ذکر است که موم ماده ای است که دستگاه گوارش انسان و سایر جاندران قادر به تجزیه مولکولهای آن نیستند" یعنی پس از تغذیه جذب نمی شود و به همان صورت که تغذیه شده است از بدن دفع می گردد " اما  می تواند به سرعتبه وسیله پوست جذب شود به همین دلیل امروزه آن در ساخت وسایل بهداشتی آرایشی نظیر کرم ها ، پما دها ، ماسک های زیبایی صورت و غیره از اهمیت بسزایی بر خوردار است.

 

جان ویس پزوهشگر آمریکایی جویدن فرآورده ای از موم و عسل را برای پاک کردن راه های بینی و حلق توصیه می کند و در مورد سینوزیت ، تنگی نفس و زکام آن را دارویی بی نظیر می شناسد. برای این کار بیماران باید هر نصف قاشق مربا خوری عسل با موم مصرف نموده و موم آن را یک ربع بجوند.

جویدن موم عسل زنگ دندانها را می زداید و لثه ها را محکم می کند . جویدن نقل های تهیه شده با عسل و موم باعث ازدیاد ترشح بزاق جهت فعالیت ترشحی و حر کتی معده و سوخت و ساز بدن شده و اثر قابل توجهی روی گردش خون و ظرفیت کار ماهیچه ها دارد. این نقل ها به افراد سیگاری که تمایل به ترک آن دارند می تواند کمک بسیار مهمی نماید.

 

از دوستان اگر کسی خواستار عسل طبیعی می باشد می تواند به همین سایت عسل درمانی مراجعه نماید.

عسل و کودکان

 

حضرت علی (ع) می فرماید:"عسل شفای هر دردیست"

 

عسل یک غذای مفید برای کودکان بوده  ودر رشد آنها تاثیر بسزایی دارد و بهتر است به جای شکر در غذای آنان استفاده شود مشروط بر اینکه آن از 30 تا 40 گرم یعنی 3 قاشق چای خوری 3 بار در روز بیشترنباشد. نباشد 

 

عسل در موارد زیر برای کودکان سودمند است

1.ضد کم خونی :عسل باعث افزایش هموگلبین خون در کودکان ضعیف و مریض که دچار سوء هاضمه  هشتند، می گردد وبه علت داشتن ویتامین B در رشد و نمو آنان تاثیر زیاد دارد زیرا عسل در دستگاه گوارش آنها به راحتی جذب می شود.

2. در درمان اسهال خونی خفیف عسل مفید واقع می شود.

 

3. در درمان شب ادراری اطفال مفید بوده و باعث جذب آب ، نگهداشتن رطوبت و کاهش میزان کلسیم خون آنان می گردد به شرط آنکه صبح و شام به میزان  معقول (یک قاشق چای خوری) عسل تغذیه نمایند.

 

4. نقش عسل در اطفال زمانی اهمیت پیدا می کند که نوزاد از شیر مادر محروم بوده و مجبور باشد از شیر تازه گاو تغذیه نماید. علت آن است که شکری که در شیر ریخته می شود و به نوزادان داده می شود باید اول تبدیل به گلوکز شده و بعد به خون انتقال یابد در صورتی که در عسل گلوکز و فروکتوز مستقیما جذب خون می شوند.

 

5. در درمان برفک دهان اطفال یک قاشق چای خوری عسل یا عسل مخلوط با آب لیمو به طفل داده شود تا مضمه نماید اگر چه خورده یا بیرون ریخته شود باز اثر خود را دارد .

 

پزوهشگران آمریکایی نیز عسل را در تغذیه کودکان به کار برده اند. در آغاز نصف قاشق قهوه خوری در هر 24 ساعت و رفته رفته تا دو قاشق افزایش داده شد. کودکانی که با عسل تغذیه شدند به واسطه حالت شادی بخشی که در دستگاه گوارش آنها دیده شد هیچگاه نشانه باد خیزی (نفخ) در روده آنها مشاهده نگردید.

میکائلیس پزوهشگر آمریکایی عسل را برای درمان گند زایی و در مان گلوی کودکان به کار برده و نتیجه خوبی به دست آورده است.

 

عسل هایی که از گل های خوشبو به دست آمده اند آرام بخش هستند و بچه های نا آرام پس از خوردن آنها به زودی به خواب می روند.

 

 

پیشگیری از گرفتگی های رگ های خونی با عسل

 

واشنگتن:مصرف عسل از گرفتگی رگ های خونی جلوگیری می کند .

 

به گزارش پایگاه اینترنتی انانوا ، مصرف روزانه عسل به علت افزایش میزان انتی اکسیدان در خون از گرفتگی رگ های خونی جلوگیری می کند.

 

بر همین اساس فردی که روزانه چند قاشق عسل مصرف کند آنتی اکسیدان  و مواد محافظ بیشتری را در خون ذخیره می کند که این مواد از گرفتگی رگ های خونی جلوگیری می نماید.

عسل ودستگاه گوارش

رسول اکرم (ص)می فرماید: اگر چیزی شفا هست در خوردن عسل هست.

 

عسل بی چون و چرا در به کار انداختن دستگاه گوارش بسیار نافع هست وتاثیر سودمندی روی هضم غذا دارد وملین مفیدی است اگر مداوم خورده شود باعث فعالیت طبیعی جهاز هاضمه می گردد به همین علت است که ان را از قدیم دوست معده نام نهاده اند. مشاهدات بالینی نشان داده اند در صورتی که عسل با سایر غذاها خورده شودباعث کاهش اسیدهای اضافی معده می گردد و همچنین مشخص شده است که اگر موقع عکس برداری از معده از سولفات باریم وعسل استفاده شود یکی دوساعت بیشتر از سولفات باریمی که به تنهایی مصرف شود در معده می ماندوتصویر عضو نیز بر روی فیلم واضح تر نمایان می گردد.

 

عسل به عنوان داروبرای درمان امراض معده مانند:زخم معده. ورم معده و روده موثر است.به علت داشتن آهن و منگنز به هضم غذا کمک کرده و ترشح شیره معده را به حالت طبیعی بر می گرداند ودردهای معده را از بین می برد. از طرفی دارای کنش دو جانبه می باشد .

 

اول واکنش موضعی:که مانند بهم آمدن زخم های خارجی موجب بهم آمدن زخم معده می گردد. دوم کنش تقویت کننده دارد که به طور یکجا روی بدن به ویزه روی دستگاه عصبی است..کنش اخیر آنقدر اهمیت دارد که امروزه قبول کرده اند پیدایش زخم های معده و اثنی عشر مربوط به عدم تعادل گیرندگی عصبی این اندامها ست.

بدین ترتیب پزشکی آزمایشی و بالینی امروز گواهی می دهند که عسل بهترین دارو برای درمان زخم های معده و اثنی عشر است.

 

 

 

 

کاربرد عسل در درمان بیماریها

رسول اکرم (ص) می فرماید:بهترین نو شیدنیها عسل است که به قلب نشاط می بخشد وسینه را گرم میسازدو به قوه حافظه کمک می کند.

ثابت شده است که عسل به علت داشتن گلوکز زیاد که سهل التجزیه و انرزی زاست تاثیر بسیار مهمی روی عضلات قلب در انواع مختلف بیماریهای قلبی دارد.از طرفی باعث تحریک و تقویت قلب و هم چنین باعث گشاد شدن رگها شده و جریان خون را در درونشریانهای انشعابی افزایش می دهد از طرف دیگر سبب بهبود وضع فشار مایعات بدن شده وفشار خون را تنظیم واز سکته قلبی جلوگیری می نماید.

 

بنا به گفته پرفسور گولومب اگر بیماران قلبی روزانه 50 ال 140 گرم عسل به مدت 2 ماه مصرف نمایند در انها بهبودی حاصل خواهد شد و ترکیبات خونشان به حالت عادی بازگشته ومقدار هموگلوبین خون افزایش می یابد و ضر بان قلب نیز متعادل می گردد..

 

شیمرت از عسل برای تقویت قلب پس از انجام یک عمل جراحی سخت نام بردهاست و ان را روی 26 بیمار مبتلا به دوپراترین(10 میلی گرم در روز )تزریق نموده و دگر گونی و بهبودی حالت کلی آنها بسیار خشنود کننده بوده است..

 

متس نیز 10 میلی گرم عسل را به مدت 12 روز طی اختلاف هر چهار روز یک بار همراه با Strophantine به بیماران قلبی تزریق نموده ونتایج سودمندی به دست آورده است.

این روش درمانی در مورد ضعف قلب ناشی از مسمومیت ونیز اثار پس از بیماریهای تیفوس و دیفاری به کار رفته و نتایج خوبی داشته است.

 

لونارد به بیماران قلبی که از بی خوابی رنج می برند یک لیوان شربت عسل ولرم(عسل محلول در اب)پیش از خوابیدن و شب هنگام توصیه می کند.

 

وخلاصه خوردن عسل تپش قلب را تنظیم می کند.

 

۲.روش تزریق نمودن عسل

سالهای زیادی است که در دارو سازی آلمان تزریق نمودن عسل رواج دارد(عسل       Woelm  M2)

 

) این روش چنین است که ۲۰ تا ۴۰ در صد عسلی را که با دستگاه صافی بسیار ریز ذزات کوچک موم وغیره را از آن گرفته اند پیش از آنکه در آمپول(سرنگ ) ریخته شود. در این حال در رگ ها تزریق می شود. عسلی  که بدین گونه تزریق می شودهمسان گلوکزی است که به همین روش تزریق می گردد(از نظر غلظت). این روش را            Ammich      و سایر پژوهشگران روی ۴۰۰ بیمار آزمایش نمودند ونتیجه گرفتند که در اثر تزریق به روش      Woelm     قند خون سریعا افزایش یافته ومانند تزریق گلوکز بسته به خصوصیات بیماران کمک فراوانی نموده است.

بودینگ پژوهشگر روسی در سال ۱۹۱۷ آزمایشهای گوناگونی انجام داد ونتایج نشان دادند که خواص شفابخش عسل عمدتا به خاطر گلوکز در آن است که بعد از مصرف مستقیما وارد خون شده وتاثیر نیرو بخشی در سیستم خون رسانی دارد به همین جهت می توانان را از تریق ورید باب تزریق نمود.

گلوکز یک دارویی است کهمی تواند مستقیما در خون تزریق شود اما عسل نه تنها گلوکز دارد بلکه دارای املاح معدنی. انزیمها. اسیدهای عالی. ویتامین. پروتئین و سایر مواد مهم می باشدو این یکی از مزایای بسیار مهم عسل نسبت به گلوکز تزریقی می باشد.

روشهای مصرف عسل

1.روش مستقیم عسل(روش خوراکی)

عسلی که به عنوان دارو مورد استفاده قرار می گیرد باید طبیعی واز نوع خالص بوده وبه وسیله زنبور عسل از شهد گلها تهیه شده باشد وتقلبی وساختگی نباشد که در این صورت از خواص طبیعی عسل بر خوردار نخواهد بود.

افرادی که عسل را به ععنوان دارو مصرف می کنند ویا همراه با گیاهان دارویی. غذا وغیره مورد استفاده قرار می دهند باید توجه داشته باشندکه مقدار مصرف وساعات جذب نقش مهمی را در درمان بیماری دارد.از طرفی عسل کربو هیدراتی  است که خیلی زود حل وجذب میگردد ومصرف زیاد آن موجب بالا رفتن قند خون شده وروی کارهای طبیعی غده های لوزالمعده تاثیر می گذارد.لذا قبل از خوردن عسل به عنوان دارو .بیمار اول باید بداند تا چه اندازه تحمل جذب کربو هیدرات را دارد .این مقدار برای افراد متفاوت بوده وبیمار باید میزان عسل مصرفی را با میزان جذب کربو هیدرات منطبق سازد.از نظر دارویی بهتر است عسل به صورت محلول در اید. ازمایشات نشان داه است که مقدار مصرف روزانه عسل به عنوان دارو در اشخاص به شرح زیر است:

الف: بزرگسالان 100 الی 200 گرم در 24 ساعت. صبح 30 تا 60 گرم. بعد از ظهر 40 تا80 گرم. شب 30 تا 60 گرم

ب:خردسالان:30 گرم یعنی سه قاشق چای خوری در روز (صبح .ظهر .شب)

توضیح: وزن تقریبی یک قاشق چای خوری عسل 10 گرم مربا خوری 20 گرم و غذا خوری 40 گرم است.


نظرات 1 + ارسال نظر
فاطمه سه‌شنبه 1 تیر‌ماه سال 1395 ساعت 22:59

عالی بود
خیلی استفاده کردم ممنون میشم این مطلب رو برام ایمیل کنین

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد